Săptămâna aceasta am început să predau cursul “Scrierea articolelor” pentru studenții de la facultatea de jurnalism, anul 1, din cadrul școlii internaționale de misiune “Precept Ministries Eurasia”. Este interesant faptul că Dumnezeu tocmai s-a folosit de presa scrisă pentru a ne transmite Cuvântul Său. Biblia este o colecție din 66 de cărți, scrise de oameni cu statut social diferit, de la păstori de oi până la împărați, care au fost călăuziți de Duhul Sfânt. Pentru bloggeri creștini Biblia este o sursă infinită de inspirație nu doar în materie de conținut, dar și în materie de principii de jurnalism. În calitate de jurnaliști creștini avem de învățat multe lecții practice de la autorii Bibliei. Într-o măsură oarecare, fiecare dintre ei a făcut lucrul unui jurnalist atunci când, cu penița în mână, a înșirat pe hârtie cuvintele lui Dumnezeu.
Luca era medic de specialitate și a slujit mulți ani alături de apostolul Pavel în lucrarea de misiune. Dar, dincolo de medicină, el a profesat și jurnalismul. Dumnezeu s-a folosit de vocația lui și astfel Luca a scris Evanghelia care-i poartă numele și cartea Faptele Apostolilor. Două lucrări foarte prețioase, care au avut un impact inestimabil asupra multor generații. În acest articol vreau să învățăm 6 secrete pentru scrierea unui articol de succes, în baza textului din Evanghelia după Luca 1:1-4.
„Fiindcă mulți s-au apucat să alcătuiască o istorisire amănunțită despre lucrurile cari s-au petrecut printre noi, după cum ni le-au încredințat ceice le-au văzut cu ochii lor dela început, și au ajuns slujitori ai Cuvântului, am găsit și eu cu cale, prea alesule Teofile, după ce am făcut cercetări cu deamănuntul asupra tuturor acestor lucruri dela obârșia lor, să ți le scriu în șir unele după altele, ca să poți cunoaște astfel temeinicia învățăturilor, pe cari le-ai primit prin viu grai.” (Luca 1:1-4).
1. S-a inspirat din contextul apropiat
Luca a avut parte de o ocazie unicală să trăiască în timpul vieți Domnului Isus. Învățăturile și activitatea Mântuitorului l-au marcat atât de profund, încât l-au inspirat să le documenteze. De multe ori noi, jurnaliștii creștini, căutăm subiecte pentru materialele noastre undeva în afară și nu le observăm (ori nu le dăm valoare) evenimentelor și oamenilor care ne înconjoară. Luca a scris despre “lucrurile, care s-au petrecut printre noi…”. În jurul nostru sunt atâția oameni valoroși, exemplul de viață și slujire ale cărora i-ar putea motiva pe mulți. Chiar ieri, la lecție, le povesteam studenților mei despre Liza Bîrlădeanu, o tânără creștină din satul Lăpușna care, după ce și-a finalizat studiile, s-a întors în satul ei natal și s-a angajat la școală publică în calitate de profesoară de limbă engleză. Ea profită de orice ocazie să-i învețe pe elevi Cuvântul lui Dumnezeu la locul de muncă, folosind limba engleză. Recent s-a întors din India, unde timp de 2 săptămâni, a pregătit zeci de creștini cum să folosească limba engleză ca instrument pentru facerea de ucenici.
2. A scris din prima sursă și s-a documentat în detalii
Luca n-a fost martor ocular al faptelor Domnului Isus, dar i-a intervievat pe cei care s-au aflat pe prima linie. Că a stat de vorbă cu cineva dintre cei 11 apostoli ai Domnului Isus ori dintre cei 120 de ucenici, nu știm. Evident, însă, este faptul că s-a documentat din prima sursă ca să se asigure de informații veridice. “…după cum ni le-au încredințat ceice le-au văzut cu ochii lor de la început, și au ajuns slujitori ai Cuvântului”. Deseori am întâlnit în mediul virtual informații false, publicate de unii bloggeri creștini și răspândite de alți creștini. Știri, precum că într-o țară a început cipizarea forțată a oamenilor. Ori, așa zise nevoi “urgente” de rugăciune pentru creștinii din Pakistan care urmează a fi decapitați pentru credința lor în Hristos, nevoi care circulă pe internet al 5-lea an. Un jurnalist creștin se va documenta bine înainte de face publice informațiile, după exemplul lui Luca care a făcut „cercetări cu deamănuntul”. În caz contrar, riscă să se discrediteze în fața publicului și să-și piardă credibilitatea.
3. A luat inițiativă
Cu toate că au fost mai mulți oameni care s-au apucat să scrie în detalii despre acele evenimente, Luca a văzut nevoia de a scrie propria lucrare. El s-a manifestat ca un om de inițiativă. Sunt sigur că el era prins cu multe nevoi și responsabilități și era conștient de efortul pe care urma să-l investească în alcătuirea Evangheliei. Cu toate acestea a știut să răscumpere vremea și să dea prioritate lucrurilor duhovnicești. A văzut nevoia și și-a pus talentul în slujba Domnului. Dar când ultima dată ai luat inițiativa de a scrie un material, care să aducă zidire duhovnicească oamenilor și slavă lui Dumnezeu?
4. A scris pentru un singur om
Cred că ați observat că destinatarul Evangheliei după Luca este preaalesul Teofil. Nu știm cine a fost Teofil, dar se pare că acest om a însemnat foarte mult pentru Luca. Mai mult decât atât, cartea Faptele Apostolilor tot pentru el a fost scrisă. Așa un efort titanic de dragul unui singur om! Impresionant! Când iubești, ești gata să te sacrifici pentru un singur om. Ești gata să produci conținut cu gândul la un singur cititor. Atât de des suntem tentați să scriem mesaje pentru o audiență largă, și nu pentru un singur om dacă nevoia cere.
5. Și-a stabilit genul literar
După ce a făcut cercetări detaliate, Luca și-a ales și formatul în care urma să scrie Evanghelia. El și-a propus să expună cronologic toate faptele și evenimentele din viața Domnului Isus. Există multe genuri literare prin care putem comunica mesajul cititorilor noștri: liric, epic, dramatic. Spre exemplu, cărțile Psalmii și Cântarea Cântărilor fac parte din genul literar.
6. Și-a definit scopul
Scopul pentru care Luca a scris Evanghelia sa pentru Teofil a fost ca ultimul să cunoască temeinicia învățăturilor, pe care le-a primit prin viu grai. El n-a dorit doar să-l informeze pe Teofil cu privire la lucrurile care s-au întâmplat, dar să-l formeze ca ucenic, prin intermediul învățăturilor Domnului Isus. Dar cât de des ne stabilim noi scopul înainte de a scrie și cât de mult suntem preocupați de creșterea duhovnicească ale oamenilor din jurul nostru?
Dumnezeu să ne ajute să aducem un plus de valoare în spațiul public prin conținutul pe care-l producem, ținând cont de principiile de mai sus.