Sfaturi pentru profesori – #5 (tabla)

Tabla este un instrument vechi și deosebit de eficient în procesul de predare. Noile tehnologii care apar cu nici un chip nu pot înlocui tabla și cred că va rămâne să fie toteauna folosită de profesorii care vor să comunice bine. Învățătorul creștin care dorește să fie eficient în slujirea lui și să facă ucenici ai Domnului Isus Hristos va căuta să folosească totdeauna tabla. Dacă în clasa lui nu este una, atunci va investi ca să-și cumpere și să o folosească. Când am început să predau studiu biblic inductiv la biserica “Isus Salvatorul” din or. Chișinău, primul lucru pe care l-am făcut în clasa pe care am amenajat-o pentru studiu a fost că am instalat o tablă pe perete și am folosit-o din plin. Acum și în casa noastră avem în salon o tablă pe perete și o folosim pentru studiul biblic cu familia și în grupele de studiu biblic care sunt conduse de mine și de soția mea. Este foarte eficientă și când avem ședinte de planificare, iar soția mea am văzut că de multe ori își scrie sarcinile ei zilnice pe tablă.  

Azi m-am întors de la o întrunire creștină unde, în timpul predării mai multor profesori, mi-a venit gândul să scriu acest articol cu câteva sfaturi pe care vreau să le împărtășesc cu privire la utilizarea eficientă a tablei în procesul didactic. 

 

 

1. Nu scrie pe tablă tot ce vorbești, cuvânt în cuvânt. Aceasta încetinește considerabil procesul de comunicare și îi face pe ucenici să se plictisească. 

 

2. Scrie doar cuvintele și frazele-cheie care le vor atrage și vor menține atenția ucenicilor ca să asculte tot ce vorbești și să-și facă notițe cum vor considera ei că este important. 

 

3. Ai grijă ca să scrii cu litere suficient de mari care pot fi văzute și citite ușor de către studenții care stau în ultimele bănci. Altfel tabla nu-i ajută, ci îi complică. 

 

4. Nu pierde contactul vizual cu clasa. Dacă vei scrie cuvânt în cuvânt tot ce vorbești, devii totdeauna preocupat de tablă, pentru că privești mereu la ce scrii și nu mai poți să-i privești pe oameni în ochi și să comunici vizual cu ei. 

 

5. Nu scrie pe tablă cuvinte sau fraze care sunt de puțină importanță sau chiar lipsite de importanță în lecția ta. Astfel, lucrurile principale ajung să fie umbrite de cele care nu sunt importante și elevii vor pierde esențialul. 

 

6. Scrie organizat pe tablă. Ea îți permite să fii prompt, să ilustrezi pe moment, dar ai grijă ca tot ce faci să fie pe cât posibil de organizat pe tablă ca să nu creeze confuzie în mintea ucenicilor. 

 

7. Când îți alcătuiești planul de predare al lecției, să planifici concret ce anume va trebui să scrii pe tablă. 

 

8. Verifică-ți din timp cariocile pe care le vei folosi în predare ca să nu fie lipsite de culoare. Dacă deja nu scriu suficient de bine, cumpără altele noi ca să le ai la îndemână. 

 

9. Nu scoate tabla din clasă dacă ai trecut la proiector și PowerPoint. Este adevărat că pe tablă nu poți pune ilustrații ca la proiector, dar nici la proiector nu poți fi așa de flexibil cum ești cu tabla. Așa că lasă-le pe ambele să rămână în clasă. 

 

10. Dacă cele scrise de tine pe tablă îți vor fi necesare să rămână așa până la lecția următoare, mai ales când între lecții este doar o pauză, scrie pe tablă cu altă culoare “NU ȘTERGEȚI TABLA”. Iar dacă nu mai ai nevoie de cele scrise, ai grijă singur sau roagă pe cineva din studenți să o șteargă ca să nu se piardă din timpul prețios al profesorului care vine să predea după tine. 

 

Și la urmă o glumă… La o lecție de matematică profesoara a scris pe tablă “2:2” și a întrebat elevii ce înseamnă aceasta. Unul din ei a răspuns: “Scor egal”.