Nediscriminarea pe bază de orientare sexuală în Constituția României

Comisia de revizuire a Constituției României a adoptat pe 4 iunie 2013 la un vot de 18 la 2 un amendament, propus de Partidul Național Liberal, pentru includerea în Constituția României a nediscriminării pe bază de orientare sexuală.

Marți, 11 iunie 2013, Comisia pentru revizuirea Constituţiei a revenit asupra votului la amendamentul respectiv şi l-a respins.

Preşedintele comisiei, Crin Antonescu, a precizat că votul inițial a fost dat „de principiu” şi a supus din nou la vot amendamentul. De această dată amendamentul a fost respins, deoarece a întrunit doar opt voturi „pentru”, în condiţiile în care parlamentarii Partidului Social Democrat au votat împotrivă, iar liberalii pentru.

Prin acest amendament urmau a fi completate în legea fundamentală criteriile pentru care este interzisă discriminarea, inclusiv culoare, orientare sexuală sau trăsătură genetică. Articolul 4 alin. (2) al Constituției României în forma actuală prevede:

”România este patria comună şi indivizibilă a tuturor cetăţenilor săi, fără deosebire de rasă, de naţionalitate, de origine etnică, de limbă, de religie, de sex, de opinie, de apartenenţă politică, de avere sau de origine socială.”

Amendamentul ar fi dat articolului următorul conținut:

”România este patria comună şi indivizibilă a tuturor cetăţenilor săi. Orice discriminare bazată pe sex, culoare, origine etnică sau socială, trăsătură genetică, limbă, credinţă sau religie, opinii politice sau de altă natură, apartenenţa la o minoritate naţională, avere, naştere, dizabilităţi, vârstă sau orientare sexuală este interzisă.”

Parlamentarul Toni Grebla și-a exprimat dezacordul față de acest amendament specificând:

”Orientarea sexuala nu este definitivă. Este inutil sa treci în Constituție așa ceva. Poporul român este tolerant, dar nu cred că trebuie să treci în legea fundametală pentru că se înțelege că astfel vom aproba căsătoriile între toate sexele.”

Alianța Familiilor din România a comentat referitor la acest amendament următoarele:

”… dacă noi, cetățenii României vom valida noua Constituție, vom transforma România în una din puținele țări ale lumii care au adoptat nediscriminarea orientării sexuale în Constituție. A făcut-o Africa de Sud după abolirea regimului de aparatheid, care a rezultat, curând după aceea, în legalizarea căsătoriilor homosexuale acolo. Și Constituția Boliviei interzice discriminarea orientării sexuale, dar în același timp interzice căsătoriile homosexuale. Iar acum câțiva ani Ecuadorul a inserat și el nediscriminarea orientării sexuale în Constituție. Atât în Bolivia cât și în Ecuador aceste amendamente au fost promovate de guverne de stânga și de stânga internațională. România, guvernată de o stângă radicală, se află în aceeași poziție. (…)

În Europa, trei țări interzic nediscriminarea orientării sexuale în constituție: Suedia, Elvetia, și Portugalia. În Suedia și Portugalia căsătoriile homosexuale au fost deja legiferate. Familia a fost distrusă. Dezintegrarea morală a tinerei generații a devenit, se pare, ireversibilă. În Germania homosexualii au încercat să introducă nediscriminarea pe criteriu de orientare sexuală în constituție dar fără succes. Întrebare pentru cetățenii României: veți îngădui ca România să fie a patra țară din Europa și a șaptea țară din lume care să includă nediscriminarea pe criteriu de orientare sexuală în constituție? Dorim să ne plasăm în vârful clasamentului mondial privind nediscriminarea homosexualilor? Faptul că suntem aproape în vârful clasamentului privind avortul nu este destul? Nu este asta o tragedie națională, una rușinoasă? Mai avem nevoie de încă una? Într-o Românie care se numește creștină și unde 99% din locuitorii țării se declară creștini?”

Totodată, a fost respins și un amendament care venea să protejeze și să consolideze instituția familiei, reglementând expres definiția familiei ca fiind cea care se întemeiază pe căsătoria liber consimţită între “un bărbat şi o femeie”, sintagmă care ar fi înlocuit cuvântul “soţi”, prezent în textul actual al Legii fundamentale. Alianța Familiilor din România consideră această respingere drept rezultat al amenințărilor ”homosexualilor cu tovărășa Europa” și a faptului că ”domnul Antonescu, care se visează președintele României, a ales să asculte de străini și nu de români”. Din considerentul că ”definirea familiei este o cerere expresă și explicită a societății civile”, Alianța Familiilor din România declară că ”se va consulta cu celelalte ONG-uri și va informa despre atitudinea de adoptat la referendum față de această Constituție care nu îi reprezintă pe români”.

O astfel de evoluție a lucrurilor în România adeverește încă o dată temerile expuse anterior de către Asociația Obștească ”Pentru Familie”, precum și alte ONG-uri, referitor la consecințele adoptării legii anti-discriminare (actuala Lege Nr. 121 din 25.05.2012 cu privire la asigurarea egalității). Să ne așteptăm la atacuri viitoare asupra instituției familiei și în Republica Moldova? La noi tentative de modificare a Constituției? Cum vor reacționa cetățenii Republicii Moldova? Cum se vor ține de cuvânt deputații care au promis protejarea instituției familiei și adopției?