Moş Crăciun – cel mai mare impostor al timpurilor

Cine este cu adevărat acest moşuleţ simpatic care poartă numele de Moş Crăciun? Ce ştim noi cu adevărat despre Moş Crăciun? Este el doar o fiinţă supranaturală veselă şi prietenoasă? Sau se ascunde ceva malefic în spatele său? Este Moş Crăciun un impostor? Vom încerca în acest articol, inspirat după tezele lui dr. Terry Watkins (expert american în teologie) să găsim răspunsul.

Care e adevărata sursă a lui Moş Crăciun?

Povestea arhicunoscută a lui Moş Crăciun este următoarea:

Conform legendei, Moş Crăciun a început să existe odată cu secolul al IV-lea, cu un episcop catolic, Sf. Nicolae. Cultul Sf. Nicolae a fost unul dintre cele mai răspândite mişcări religioase de-a lungul timpului. Conform unui istoric al Bisericii, Charles W. Jones, “cultul Sf. Nicolae a fost, înainte de Reformă, cultul cel mai răspândit al vreunui sfânt din creştinism ce nu apare în Biblie, înainte de anul 1500 existând numai puţin de 2.137 de biserici în Franţa, Germania şi Ţările de Jos care erau dedicate Sf. Nicolae.” Alţi autori, Gerard şi Patricia De Re, consideră că Sf. Nicolae era în ajunul Evului Mediu drept cel mai invocat sfânt în rugăciuni, după Hristos şi Fecioara Maria.

Sf.Nicolae oferind daruri copiilor

Legende miraculoase ale misteriosului Sf. Nicolae: salvarea a trei fete şi învierea a trei tineri ciopârţiţi

Printre cele mai populare legende privind Sf. Nicolae amintim salvarea a trei fete tinere sărace, ce nu aveau nicio zestre pentru măritiş. Pentru a obţine bani, ele trebuiau să se prostitueze. Sf. Nicolae le-a salvat de la o viaţă plină de ruşine, oferindu-le zestre pline cu aur.

Un alt miracol din viaţa Sf. Nicolae îl constituie învierea a trei băieţi ce au fost omorâţi în mod violent de către un cârciumar. Trupurile băieţilor au fost ciopârţite şi păstrate în butoaiele cu murături, cârciumarul având canibalica intenţie de a-şi hrăni oaspeţii cu ele. Desigur, uimitorul Sf. Nicolae a înviat băieţii şi trupurile lor ciopârţite.

Şi, asemenea lui Moş Crăciun, Sf. Nicolae oferă daruri copiilor sărmani, el fiind venerat ca fiind patronul sfânt al copiilor. În timpul Evului Mediu, existau sute de cântări şi tablouri care prezentau sărbătorile uimitoare ale Sf. Nicolae.

Legenda cu Moş Crăciun începe, cu adevărat, în Olanda secolului 17cu Moş Nicolae

Apoi, conform legendei, Moş Crăciun apare magic în Olanda în jurul secolului al XVII-lea. În timpul acestei perioade, Sinter Klaas (Santa Claus sau Moş Crăciun) s-a născut în mod oficial. În limba olandeză, Sf. Nicolae se pronunţă “Sint Nikolass”, care prescurtat a rezultat “Sinter Klaas”, anglicizat ca “Santa Claus” (“Moş Crăciun” în limba română). Copiii olandezi au început, aşadar, în secolul al XVII-lea, în noaptea de 5 decembrie să-şi pună pantofii lângă vatra focului, în cinstea Sf. Nicolae din secolul al IV-lea. A doua zi dimineaţă, aceeaşi copii se trezeau cu daruri în încălţări, lăsate de “Sinter Klaas”. Şi, la fel ca Moş Crăciunul din ziua de azi, “Sinter Klaas” mergea din casă în casă, intrând pe coşurile locuinţelor.


Cum Sf. Nicolae s-a transformat în Moş Crăciun în America secolului 19

Mos Craciunul lui Thomas Nast (1863)

Următoarea noastră oprire în evoluţia Moş Crăciunului este anul 1626, atunci când urmărind să-şi împlinească “visul american”, coloniştii olandezi traversează Atlanticul şi poposesc pe pământ american fondând colonia New Amsterdam, oraşul New York de astăzi. Şi desigur că în America au adus cu ei şi obiceiul cu “Sinter Klaas”.

În anul 1809, eseistul american Washington Irving publică o satiră populară despre coloniştii olandezi fondatori ai New York-ului, operă intitulată “O istorie a New York-ului”, în care se face referire la naşterea legendei lui Moş Crăciun pe pământ american:

“În această perioadă timpurie, a fost instituită o ceremonie pioasă, dar totuşi religioasă, aceea de a atârna o şosetă la gura sobei în ajun de Sf. Nicolae; şoseta era găsită întotdeauna plină a doua zi dimineaţă, pentru că Sf. Nicolae a fost întotdeauna un mare darnic de cadouri, în special faţă de copii.”

Ajungem apoi în anul 1822, când, inspirat de cartea de mai sus a lui Washington Irving, profesorul de teologie Dr. Clement Clarke Moore scrie un poem “O vizită de la Sf. Nicolae”, ca un simplu cadou pentru copiii săi.  Descrierea lui Moore a Sf. Nicolae (viitorul Moş Crăciun) era una caldă, prietenoasă şi zâmbitoare. Moore n-a intenţionat vreodată să publice poezia, dar ea a ajuns totuşi în revista “Troy Sentinel”. Acest poem a devenit extrem de popular, şi n-a fost decât scânteia care a aprins scânteia intitulată Moş Crăciun. Moşul a devenit astfel foarte popular în întreaga Americă.

În sfârşit, în anul 1863 un pictor talentat, pe nume Thomas Nast, inspirat de poemul lui Moore, l-a ilustrat pe Moş Crăciun în revista “Harper’s Weekly” cu chipul pe care-l cunoaştem cu toţii astăzi: un moş cu barbă lungă şi albă, cu un veşmânt roşu, vesel şi cu o mulţime de daruri în traistă. Astfel, s-a născut oficial Moş Crăciun!

Dar să investigăm de aproape povestea lui Moş Crăciun…

A existat vreodată Sf. Nicolae?

Prima şi cea mai mare problemă în saga lui Moş Crăciun o reprezintă faptul că există extrem de puţine dovezi (sau chiar deloc) că Sf. Nicolae ar fi trăit vreodată. Iată ce spun cărţile şi enciclopediile despre el:

“Existenţa lui Sf. Nicolae nu este atestată de niciun document istoric, aşa că nimic cert nu se ştie despre viaţa sa decât faptul că el a fost episcop de Myra în secolul al IV-lea.”(Enciclopedia Britannica 1999)

“Sf.Nicolae (a trăit în secolul al IV-lea). Prelat creştin, patron sfânt al Rusiei, asociat tradiţional cu sărbătorile de Crăciun. Povestirile despre viaţa sa sunt confuze şi neconfirmate istoric”. (Microsoft Encarta 1999)

“Din nefericire, foarte puţine lucruri se cunosc despre adevăratul Sf. Nicolae. Legende nenumărate s-a născut în jurul acestui popular sfânt, dar nu există decât extrem de puţine dovezi istorice.” (Gerard şi Patricia Del Re, “Almanahul creştin”, New York, 2004)

În 1969, s-a pus capac pe crucea sărbătoririi Sf. Nicolae. În ciuda faptului că Sf. Nicolae era printre cei mai populari şi mai veneraţi sfinţi romano-catolici, papa Paul al VI-lea a decis oficial ca sărbătoarea Sf. Nicolae să fie scoasă din calendarul romano-catolic, pe motiv că există dubii precum că Sf. Nicolae ar fi existat vreodată.

Au fost cu adevărat coloniştii olandezi din America creatorii mitului lui Moş Crăciun? Se pare că nu!

Următoarea problemă în legenda lui Moş Crăciun o constituie afirmaţia lui Washington Irving din opera sa “O istorie a New-York-ului”, conform căreia olandezii au fost cei care au răsădit legenda lui “Sinter Klaas” în America. Dar cât adevăr putem pune în afirmaţia lui Irving? Se ştie că scriitorul american a scris numeroase clasice de ficţiune, printre care“Legenda călăreţului fără cap”. De fapt, Irving a scris “O istorie a New-York-ului” ca pe o satiră, şi nu ca pe o povestire istorică, căci avea multe accente umoristice.

În octombrie 1954, un proeminent istoric al Sf. Nicolae, Charles W. Jones, a publicat un articol în care a demonstrat faptul că protestanţii olandezi care au ajuns pentru prima oară la începutul sec. XVII în America considerau venerarea sfinţilor ca o erezie malefică; de aceea, ei nu ar fi permis niciodată venerarea Sf. Nicolae. Şi mai mult decât atât, există chiar un decret olandez în care se interzice foarte ferm orice fel de venerare a Sf. Nicolae. Charles W. Jones mai spune că nu a găsit nicio evidenţă în comunitatea olandeză din America despre existenţa unei venerări a Sf. Nicolae (din secolul XVII şi până în 1773). Autorul mai subliniază şi faptul că este incorectă poziţia conform căreia “Santa Claus” este o anglicizare a lui “Sinter Klaas.”

Există, totuşi, vreo legătură între Sf. Nicolae şi Moş Crăciun?

Chiar dacă am putea accepta că Sf. Nicolae a existat, într-adevăr, totuşi nu există nici măcar o singură dovadă precum că legenda lui Moş Crăciun s-a născut din cea a Sf. Nicolae. Redăm doar câteva din opiniile unor experţi ce au analizat acest lucru:

“Ani de-a lungul de cercetări au confirmat fără niciun dubiu: Moş Crăciun este un personaj american, şi el nu are nimic de-a face cu vreun sfânt catolic. Şi în ciuda repetării obsedante a afirmaţiei că Moş Crăciun e legat de Moş Nicolae, pur şi simplu povestea nu este adevărată.” (Phyllis Siefker, “Moş Crăciun, ultimul din oamenii cei sălbatici. Originile şi evoluţia Sf. Nicolae”, 1997)

“Dilema a fost rezolvată prin transferul vizitei unui om misterios pe care olandezii îl numeau Santa Claus, din 5 decembrie pe 24 decembrie, şi prin introducerea unei schimbări radicale a personajului. Nu a fost doar o deghizare, iar vechiul sfânt a fost complet înlocuit de un personaj total diferit…Totuşi, Moş Crăciun, n-are nimic de-a face cu sfântul creştin al cărui nume îl poartă.” (Francis Weiser, “Cartea obiceiurilor şi tradiţiilor creştine”, New York, 1952)

“Deşi olandezii au adus cu ei în Noua Lume a sec.17 pe Sinta Claes, totuşi Moş Crăciun nu s-a născut mai devreme de secolul al XIX-lea şi a fost o creaţie americană, nu olandeză. Dacă Nicolae, episcopul creştin din secolul al IV-lea, l-ar putea vedea pe Moş Crăciun, el nu şi-ar da seama cine este.” (Gerard şi Patricia Del Re, “Almanahul creştin”, New York, 2004)

Un alt obstacol în a-l asocia pe Sf. Nicolae cu Moş Crăciun este data de 25 decembrie. Sărbătoarea Sf. Nicolae este pe data de 6 decembrie, şi nu pe 25 decembrie, data devenită tradiţională pentru Moş Crăciun.

Şi, totuşi, care este originea legendei lui Moş Crăciun?

Aproape toţi cercetătorii respectabili au ajuns la concluzia că originea lui Moş Crăciun trebuie căutată în mitologia scandinavă. Să citim puţin din Enciclopedia Britannica:

“Sinterklaas a fost adoptat de către ţările unde se vorbeşte engleza sub numele de Santa Claus, iar legenda sa, a unui bătrânel simpatic, a fost reunită cu străvechile basme nordice al unui magician care pedepsea copiii obraznici şi îi recompensa pe copiii buni cu daruri.”

Moş Crăciun = zeul nordic Odin?

Zeul nordic - Odin

Unii cercetători îl asociază pe Moş Crăciun cu zeul nordic Odin sau Woden. Crichton în descrie pe Odin ca ridicându-se la cer cu ajutorul unui cal cu opt picioare, denumit Sleipnir. Moş Crăciun avea şi el, prima dată opt reni, cel de-al nouălea fiind Rudolph. Odin trăia într-un regat denumit Valhalla şi avea o barbă lungă şi albă (ciudată coincidenţă!) El zbura pe cer în timpul solstiţiului de iarnă (21-25 decembrie), îi recompensa pe copiii buni şi-i pedepsea pe cei obraznici. Cam aceleaşi lucruri face şi Moş Crăciun, cu excepţia faptului că el nu-i pedepseşte pe copiii obraznici.

Sau Moş Crăciun este acelaşi cu zeul Thor?

Mitologul Helene Adeline Guerber prezintă o foarte convingătoare demonstraţie în a-l identifica pe Moş Crăciun cu zeul scandinav Thor, în cartea sa “Miturile tărâmurilor nordice”:

“Thor era zeul ţăranilor şi al oamenilor obişnuiţi. El era reprezentat ca un om bătrân, jovial şi prietenos, făcut bine şi purtând o barbă albă şi lungă. Elementul său era focul, iar culoarea sa era roşul. Bubuitul şi sunetul trăsnetului se spune că erau cauzate de mişcarea trăsurii sale, şi, spre deosebirea de ceilalţi zei, el nu călătorea niciodată pe cal, ci într-o trăsură condusă de doi ţapi albi, denumiţi Ţicnitul şi Scrâşnitorul. Se mai spune despre el că trăia în Tărâmul Nordului, şi că acolo avea un palat situat între iceberguri. Pentru oamenii care-l adorau, Thor era un zeu vesel şi prietenos, care nu le făcea niciodată rău oamenilor, ci mai degrabă îi ajuta şi proteja. În fiecare casă, oamenii îi făceau câte un foc, pentru a-l venera, căci se spune că Thor cobora prin coşul de fum în elementul său, focul.”

Zeul Thor

Caracteristicile comune şi neobişnuite dintre Thor şi Moş Crăciun sunt prea apropiate pentru a fi ignorate:

1) om bătrân, jovial şi prietenos, făcut bine;
2) purta barbă albă;
3) culoarea sa era roşul;
4) conducea o trăsură;
5) trăia în Tărâmul Nordului;
6) avea un palat între iceberguri;
7) un personaj prietenos, ce nu făcea niciodată rău oamenilor, ajutându-i;
8 ) Thor cobora prin coşul de fum în casele oamenilor.

Nu mai degrabă Moş Crăciun se asemănă cu zeul Thor decât cu…Sf. Nicolae!? De unde şi până unde Sf. Nicolae purta haine roşii, conducea trăsuri, locuia în Tărâmul Nordului şi cobora prin coşurile de fum ale caselor!?

Chiar şi astăzi, în Suedia, Thor este reprezentat sub forma lui Moş Crăciun. În cartea lui Edna Barth, intitulată “Povestea simbolurilor de Crăciun” (New York, 1971), se spun următoarele:

“Copiii suedezi îl aşteaptă cu nerăbdare pe Jultomen, un spiriduş a cărui sanie este condusă de către Julbocker, ţapii zeului tunetului Thor. Cu al său costum şi bonetă roşie, şi având un sac pe spinare, el se aseamănă foarte mult cu americanul Moş Crăciun”.

În scrierea sa, “Cartea obiceiurilor şi tradiţiilor creştine”, New York, 1952, Francis Weiser plasează şi el originea lui Moş Crăciun în zeul Thor:

“În spatele lui Moş Crăciun se află de fapt figura zeului scandinav Thor. Moş Crăciun n-are nimic de-a face cu sfântul creştin al cărui nume îl poartă.”

Thor, adică Moş Crăciun, adversarul lui Hristos…

Despre Thor avem înregistrată opinia unui specialist în mitologie, H.R. Ellis Davidson care în cartea sa “Mitologie scandinavă” afirmă următoarele: “Thor, în ultimile zile ale păgânismului, a fost văzut drept adversarul principal al lui Hristos.” Reţineţi, aşadar, nuanţa: adversarul principal al lui Hristos. Nu e ironic, că noi pe 25 decembrie sărbătorim naşterea lui Hristos, cu simbolizarea adversarului lui Hristos, Moş Crăciun!?

Moş Nicolae, acompaniat de o creatură demonică

În tradiţiile populare ale popoarelor, se observă că Moş Nicolae (sau Sf.Nicolae) atunci când împarte daruri către copii, are parte de ajutorul unui tovarăş destul de neobişnuit. Misteriosul companion poartă destule nume şi se constată că el este un personaj diabolic şi malefic. Să cităm astfel din câteva cărţi:

Ajutorul diabolic al lui Mos Craciun – ii pedepseste pe copiii obraznici

* “Moş Crăciun este cel care aduce darurile, acompaniat fiind de unul din tovarăşii săi malefici: Knecht Rupprecht, Pelznickle, Ru-Klas (…) Un alt demon de Crăciun din Austria, Krampus or Grampus, îl acompaniază pe Sf.Nicolae pe data de 6 decembrie”. (Gerard şi Patricia Del Re, “Almanahul creştin”, New York, 2004)

“În Sarajevo, Bosnia, Sf. Nicolae apare cu daruri pentru copii, chiar dacă e război. El e asistat de un mic diavol negru, care îi sperie pe copii.” (Tony van Renterghem, “Atunci când Moş Crăciun era un şaman”, 1995)

* “În Olanda, Moş Crăciun poartă o robă roşie şi călăreşte un cal alb, pe care se află un sac plin

Ajutorul diabolic al lui Mos Craciun - ii pedepseste pe copiii obraznici

cu daruri pentru copii. El are un ajutor sinistru, pe nume Petru cel negru, care îi caută pe băieţii şi fetiţele cele obraznice care nu vor primi daruri.”

* “Figura creştină a Sf. Nicolae a fost înlocuită sau încorporată în diverse chipuri păgâne, dătătoare de daruri, ca romanul Befana sau germanul Berchta (…) El poartă robe de episcop şi se spune că este acompaniat de Petru cel negru, un spiriduş a cărui treabă este aceea de a-i biciui pe copiii cei obraznici.” (Enciclopedia Microsoft Encarta)

Moş Crăciun nu este Sf. Nicolae, ci însuşi “Ajutorul cel întunecat”!

Totuşi, aşa cum am explicat şi în prima parte a acestui articol, Moş Crăciun nu este unul şi acelaşi cu Sf. Nicolae. Moş Crăciun are o barbă lungă, este gras şi este îmbrăcat într-o robă de culoare roşie. Pe când Sf. Nicolae este portretizat ca fiind un om înalt, slab, îmbrăcat în haine religioasă. Nicio asemănare dintre cele două personaje!

Citim din cartea lui Tony van Renterghem, “Atunci când Moş Crăciun era un şaman”:

“În anumite jocuri de copii germane, Sf. Nicolae este însuşi ‘Ajutorul cel întunecat’, un diavol care vrea să-i pedepsească pe copii, dar este oprit de Hristos să facă acest lucru (…) Petru cel negru este ‘bunicul’ lui Moş Crăciun cel modern din zilele noastre. Cunoscut în Olanda ca ‘Zwarte Piet’, el este un personaj cu coarne, înfricoşător şi mai puţin amabil faţă de copii. Deşi el este reprezentat ca fiind ajutorul lui Sf. Nicolae, în multe sate din Germania cei doi sunt reprezentaţi într-un singur personaj. Caracterul care a fost denumit Nikolass sau Klauss are mai degrabă înfăţişarea oacheşă al ‘Ajutorului cel întunecat.’”

Şi, apropo, Sf. Nicolae nu coboară pe coşurile de fum ale caselor. Acest lucru o face doar “tovarăşul cel întunecat”. Acesta este şi unul din motivele pentru care el a fost numit şi “Petru cel negru”, căci el este acoperit de cenuşa din coşurile de fum pe care le traversează.

Graficianul care l-a reprezentat pe Moş Crăciun l-a luat drept model pe Petru cel negru

Thomas Nast este artistul grafic care l-a reprezentat vizual pe Moş Crăciun, aşa cum îl cunoaştem noi astăzi. Modelul lui Nast nu era însă episcopul Sf.Nicolae, ci tovarăşul său întunecat, maleficul Pelznickle:

“Demonul de Crăciun Knecht Rupprecht a apărut pentru prima oară într-o piesă din anul 1668, fiind condamnat de către Biserica Romano-Catolică în anul 1680 ca fiind un diavol. Alte nume pentru acelaşi personaj sunt Pelznickle, “Nicolae cel furios” sau “Nicolae cel dur”. (Gerard şi Patricia Del Re, “Almanahul creştin”, New York, 2004)

În lucrarea denumită “Thomas Nast: perioada sa şi caracterele sale”, biograful Albert Paine arată că Moş Crăciunul lui Nast a fost Pelznickle. Totodată, Tony van Renterghem, un istoric al lui Moş Crăciun, demonstrează foarte clar că Moş Crăciun nu a fost Sf. Nicolae, ci maleficul “Petru cel negru”, adică diavolul:

“Thomas Nast şi-a propus să-l deseneze pe Moş Crăciun, dar, pentru că nu avea nicio idee cum ar fi putut el arăta, l-a desenat asemenea unui personaj gras şi mic ca înălţime. El nu se asemăna deloc cu înaltul Sinterklaas olandez, ce era înfăţişat în mod tradiţional ca un catolic. El a fost desenat asemenea tovarăşului întunecat al Sf. Nicolae, Petru cel negru, un nume acordat diavolului în olandeza medievală.” (Tony van Renterghem, “Atunci când Moş Crăciun era un şaman”, 1995)

Ho! Ho! Ho!…o exclamaţie diabolică!

Precum se ştie, una din exclamaţiile preferate ale lui Moş Crăciun în tradiţiile populare este“Ho! Ho! Ho!” Dar aveţi voi vreo idee de unde provine mai exact această exclamaţie?

Frank Ireson, într-o lucrare publicată în anul 1920 şi intitulată “Drama înaintea lui Shakespeare: o schiţă”, descrie cum erau aşa-zisele “piese ale miracolelor”. Piesele miracolelor, foarte populare în Europa Evului Mediu, prezentau o poveste reală sau fictivă din viaţa, miracolele şi martiriul unui sfânt:

“În afara personajelor alegorice, existau două personaje foarte proeminente: Diavolul şi Viciul. Diavolul era prezentat foarte hidos, prin măştile şi îmbrăcămintea sa, având înfăţişarea unui personaj ţepos şi păros, iar intrarea sa în scenă se făcea prin exclamaţia: Ho, ho, ho!”

Allen Wright, într-un articol intitulat “Istoria lui Hobglobin”, ne spune despre un personaj intitulat Robin Goodfellow:

“Robin Goodfellow a apărut în multe piese din jurul anului 1600. Şi, în secolul al XVII-lea, existau mai multe balade despre el (…) Râsul caracteristic al lui Robin era ‘Ho ho ho’ (…) Robin însuşi era o poreclă medievală dată diavolului”.

Aşadar, când mai auzim exclamaţia “Ho, ho, ho!” să ne dăm seama că aceasta este “marca înregistrată” a diavolului.

Mai departe vom observa cum imaginea şi legenda lui Moş Crăciun vrea să semene cât mai mult cu imaginea lui Iisus Hristos.

“Capul Lui şi părul Lui erau albe ca lâna albă şi ca zăpada”

Toată lumea ştie cum arată Moş Crăciun. O aflăm dintr-un popular cântec despre Moş Crăciun:

“Who’s got a beard that’s long and white
Santa’s got a beard that’s long and white
Must be Santa Must be Santa
Must be Santa, Santa Clause.”

Adică, în traducere:

“Cine are o barbă lungă şi albă?
Moş Crăciun are o barbă lungă şi albă.
Trebuie să fie Moş Crăciun, Moş Crăciun.
Trebuie să fie moşul, Moş Crăciun.

În poezia din 1822 a lui Clement Clarke Moore, cea în care se descrie poemul “O vizită de laSf. Nicolae”, poemul devenit oficial ca “poezia lui Moş Crăciun”, Moş Crăciun este descris, printre altele, cu o barbă lungă şi albă: “Şi barba de pe faţa sa era albă ca zăpada”.

Curios…dar cine mai arată aproximativ astfel? Iisus Hristos, aşa cum El este descris în Biblie:

“Capul Lui şi părul Lui erau albe ca lâna albă şi ca zăpada, şi ochii Lui, ca para focului”(Apocalipsa 1:14)

“Am privit până când au fost aşezate scaune, şi S-a aşezat Cel vechi de zile; îmbrăcămintea Lui era albă ca zăpada, iar părul capului Său curat ca lâna” (Daniel 7:9)

Stranie coincidenţă…Să vedem dacă ea e singulară, sau mai sunt şi altele.

“Cine este cel ce vine cu veşmintele sale împurpurate”?

Tot dintr-o poezie despre Moş Crăciun, mai aflăm că acesta poartă un costum roşu:

“Cine poartă ghete şi veşminte roşii?
Moşul poartă ghete şi veşminte roşii.
Trebuie să fie Moş Crăciun, Moş Crăciun.
Trebuie să fie moşul, Moş Crăciun.

Dar cine mai este îmbrăcat asemănător ca moşul? O aflăm tot din Biblie şi se pare că acesta este iarăşi Iisus Hristos:

“1. Cine este Cel ce vine împurpurat, cu veşmintele Sale mai roşii decât ale celui ce culege la vie, cu podoabă în îmbrăcămintea Lui şi mândru de belşugul puterii Lui? “Eu sunt Acela al Cărui cuvânt este dreptatea şi puternic este să răscumpere!”
2. Pentru ce ai îmbrăcămintea roşie şi veşmântul Tău este roşu ca al celui care calcă în teasc?” (Isaia 63:1-2)

“11. Şi am văzut cerul deschis şi iată un cal alb, şi Cel ce şedea pe el se numeşte Credincios şi Adevărat şi judecă şi se războieşte întru dreptate.
12. Iar ochii Lui sunt ca para focului şi pe capul Lui sunt cununi multe şi are nume scris pe care nimeni nu-l înţelege decât numai El.
13. Şi este îmbrăcat în veşmânt stropit cu sânge şi numele Lui se cheamă: Cuvântul lui Dumnezeu.”
(Apocalipsa 19:11-13)

E ciudat iarăşi cum Moş Crăciun e descris din nou ca Iisus Hristos…

Picioarele Lui erau asemenea aramei arse în cuptor…

Mai departe…ce se întâmplă cu Moş Crăciun? El intră pe coşul de fum (hornul) al casei pentru a aduce cadouri celor mici. Ce reprezintă de fapt un coş de fum, conform definiţiei date de dicţionar?

“Coş de fum: o structură, aproape verticală, conţinând un pasaj prin care un fum, gaze etc. provenind de la un foc sau de la un cuptor, sunt evacuate în exterior”.

Iarăşi e straniu faptul că, legat de picioare şi de cuptor, conform Bibliei, avem descrierea lui Iisus Hristos:

“Picioarele Lui erau asemenea aramei arse în cuptor, iar glasul Lui era ca un vuiet de ape multe.” (Apocalipsa 1:15)

De ce Moş Crăciun este asemănat, din nou, cu Iisus Hristos?

Nu este acesta dulgherul…?

Precum se ştie, Moş Crăciun este de profesie…dulgher! Cel puţin aşa ne spune această legendă. Coincidenţă sau nu, şi Iisus Hristos este dulgher, aşa cum putem afla şi din Noul Testament:

“Au nu este Acesta dulgherul, fiul Mariei şi fratele lui Iacov şi al lui Iosi şi al lui Iuda şi al lui Simon? Şi nu sunt, oare, surorile Lui aici la noi? Şi se sminteau întru El.”(Marcu 6:3)

Şi m-a dus la uşa cea dinspre miazănoapte a templului Domnului…

Toată lumea ştie că Moş Crăciun trăieşte la Polul Nord. De ce Polul Nord? Pentru că nimeni nu ar putea trăi acolo. Sau poate că această informaţie e pusă întrucât spre nord se află Casa Domnului?

“Şi m-a dus la uşa cea dinspre miazănoapte a templului Domnului, şi iată acolo şedeau nişte femei, care plângeau pe Tamuz.” (Iezechiel 8:14)

“1. Mare este Domnul şi lăudat foarte în cetatea Dumnezeului nostru, în muntele cel sfânt al Lui;
2. Bine întemeiată spre bucuria întregului pământ. Muntele Sionului, coastele de miazănoapte, cetatea Împăratului Celui mare.”
(Psalmi 47:1-2)

Şi, apropo, cei care cunoaşteţi Biblia…vă aduceţi aminte de Lucifer care s-a răsculat împotriva lui Dumnezeu? Unde dorea el să-şi aşeze tronul? La miazănoapte! Asemenea tronului lui Dumnezeu…

“12. Cum ai căzut tu din ceruri, stea strălucitoare, fecior al dimineţii! Cum ai fost aruncat la pământ, tu, biruitor de neamuri!
13. Tu care ziceai în cugetul tău: “Ridica-mă-voi în ceruri şi mai presus de stelele Dumnezeului celui puternic voi aşeza jilţul meu! În muntele cel sfânt voi pune sălaşul meu, în fundurile laturei celei de miazănoapte.
14. Sui-mă-voi deasupra norilor şi asemenea cu Cel Preaînalt voi fi”.
(Isaia 14:12-14)

Lăsaţi copiii să vină la Mine şi nu-i opriţi…

Moş Crăciun este văzut ca un mare iubitor de copii, aşa cum se poate vedea şi în următorul poem despre moş:

“Toţi copiii lumii,
Galbeni, albi sau negri,
Ei sunt preţioşi în locul său,
Căci moşul iubeşte copiii lumii.”

Dar oare numai Moş Crăciun îi iubeşte pe toţi copiii lumii? Cine iubea copilaşii? Nu cumva şi Iisus Hristos?

“13. Şi aduceau la El copii, ca să-Şi pună mâinile peste ei, dar ucenicii certau pe cei ce-i aduceau.
14. Iar Iisus, văzând, S-a mâhnit şi le-a zis: Lăsaţi copiii să vină la Mine şi nu-i opriţi, căci a unora ca aceştia este împărăţia lui Dumnezeu.”
(Marcu 10:13-14)

Datu-Mi-s-a toată puterea, în cer şi pe pământ…

Moş Crăciun pare că are toate atributele lui Dumnezeu. El ştie absolut totul: ştie când eşti treaz, ştie când dormi, ştie ce cadouri să-ţi dea. Şi nu uita: cum reuşeşte el să împartă cadouri la sute de milioane de oameni, dacă n-ar avea atributele lui Dumnezeu? Am demonstrat în acest articol că Moş Crăciun şi renii săi, dacă ar respecta legile actuale ale fizicii, ar trebui deja să fie morţi! Dar nu sunt (conform legendei)!

Din următorul cântec despre Moş Crăciun, se vede că acesta este atotcunoscător şi omnipotent:

“El ştie când dormi şi ştie când eşti treaz,
El ştie dacă eşti bun sau dacă eşti rău”.

Astfel, toţi copiii din lume, sunt înşelaţi de mama şi tata precum că Moş Crăciun are toată puterea din lume, la fel ca Dumnezeu-Fiul. Căci, în Biblie, se spune că:

“Şi apropiindu-Se Iisus, le-a vorbit lor, zicând: Datu-Mi-s-a toată puterea, în cer şi pe pământ.” (Matei 28:18)

“Eu sunt Alfa şi Omega, zice Domnul Dumnezeu, Cel ce este, Cel ce era şi Cel ce vine, Atotţiitorul.” (Apocalipsa 1:8)

Moş Crăciun…nemuritor asemenea lui Dumnezeu?

Dar, de unde a venit Moş Crăciun? Când s-a născut? Cum a apărut el? Legenda nu ne spune prea multe, dar pare că Moş Crăciun e nemuritor, asemenea Fiului lui Dumnezeu: “Fără tată, fără mamă, fără spiţă de neam, neavând nici început al zilelor, nici sfârşit al vieţii”(Evrei 7:3). Moş Crăciun nu are nici vârstă, apărând în toate generaţiile, părând astfel etern, ca şi Dumnezeu!

Fantezia, arma magică a Satanei

Sunt sigur că după ce veţi citi toate acestea, unii dintre voi vor spune: “Ei, haide, şi ce-i cu asta!? Moş Crăciun e doar o fantezie. Ce mare lucru? Nimeni nu-l ia în seamă”. Dar aici GREŞIŢI. GREŞIŢI CRUNT. Copiii îl iau în seamă pe Moş Crăciun! Până la câţiva ani, copilaşii cred în Moş Crăciun! Pur şi simplu, ei îl adoră! Ei cred şi-l iubesc pe Moş Crăciun din toată inima lor! Cei mai mulţi dintre părinţi nu le vor spune odraslelor lor că Moş Crăciun nu există şi e doar o minciună.

Şi Satana cunoaşte acest lucru. Aşa că s-a deghizat în Dumnezeu prin această poveste frumoasă cu Moş Crăciun. Şi nu uitaţi că fantezia este “arma magică a Satanei”. N-o spun eu, ci Anton LaVey, celebru satanist şi autorul Bibliei satanice.

“Fantezia joacă un rol important în orice doctrină spirituală, întrucât mintea subiectivă are o putere mai mică de discernământ în ceea ce priveşte calitatea mâncării decât gustul ei. Astfel, fantezia este ca o armă magică în satanism. Satanistul are un depozit întreg de fantezii, culese din toate culturile şi din toate epocile.” (Anton LaVey, “Ritualurile satanice”)

“Iisus Hristos nu este altceva decât un Moş Crăciun pentru adulţi”…iată ce vor crede unii

Precum spuneam mai sus, desigur că noi nu luăm în serios legenda lui Moş Crăciun. Ştim că Moş Crăciun e o fantezie. Dar copiii nu ştiu asta. În mintea lor vulnerabilă, Moş Crăciun e real. Dar ce se va întâmpla cu acel copilaş, atunci când într-o bună zi îşi va da seama că Moş Crăciun e o fantezie? Ce se va întâmpla cu credinţa lor în Iisus Hristos (mă refer la cei botezaţi în creştinism)?

Iată ce s-ar putea întâmpla (convorbirea de mai jos chiar a avut loc între doi băieţi):

Primul băiat îl întreabă pe celălalt: “Ce crezi despre Iisus?”
Al doilea îi răspunde: “Mie mi se pare ca un alt Moş Crăciun. Probabil că-i o altă minciună.”

Odată ce un copil crede din toată inima în Moş Crăciun, următorul pas logic este acela că atât Iisus, cât şi Moş Crăciun sunt unul şi acelaşi lucru, şi astfel amândoi ar fi o minciună. Desigur că, nu toţi copiii care au crezut când erau mici în Moş Crăciun îl vor respinge şi pe Iisus mai târziu în viaţă, dar vor fi destui care îşi vor pierde încrederea în Dumnezeu, ca urmare a acestei fantezii despre Moş Crăciun. Iată marea înşelătorie a forţelor oculte ce doresc nimicirea religiei (în special a creştinismului)! Ce plan inteligent! Nu degeaba cineva a spus odată că “Iisus Hristos nu este altceva decât un Moş Crăciun pentru adulţi”...

Dar, pentru cine crede în Iisus Hristos, nu va uita niciodată ceea ce se spune în Biblie:

“Căci Dumnezeu aşa a iubit lumea, încât pe Fiul Său Cel Unul-Născut L-a dat ca oricine crede în El să nu piară, ci să aibă viaţă veşnică.” (Ioan 3:16)

Sursa:  www.lovendal.net