Istoricul Uniunii Bisericilor Creștine Evanghelice Baptiste din Moldova

Fiind interesat de istoria și activitatea creștinilor baptiști din Moldova, i-am solicitat un interviu d-lui Ion Miron, Episcopul Bisericilor Evanghelice Baptiste din Moldova. În acest articol vin să împărtășesc informațiile interesante pe care le-am aflat și care sunt mai puțin cunoscute.

Ion Miron  - episcopul Bisericilor Evanghelice Baptiste din Moldova

Ion Miron – episcopul Uniunii Bisericilor Creștine Evanghelice Baptiste din Rep. Moldova

Până în anul 1990

Prima biserica baptistă din Chişinău a fost înfiinţată în anul 1908.  Cea mai veche biserică baptistă din Moldova este biserica Betel din sectorul Poşta Veche al capitalei. Unii istorici atestă  existenţa creştinilor evanghelici baptişti mult mai înainte în sudul Basarabiei, începând chiar din anii 1809.  Primul păstor responsabil al bisericilor baptiste din Moldova  a fost  Karl Stanislavici Sidleţki care între anii 1973 – 1992 a fost responsabil de  buna organizarea a Uniunii. Actualul episcop ne relatează că  “Karl Sedlețkii a fost un lider cu mari abilităţi menageriale şi a dat dovadă de înţelepciune în deciziile pe care le-a luat”.  Anume în perioada conducerii bisericilor creştin baptiste de către Karl Sidleţki, Moldova a fost prima ţară din spaţiul sovietic care a ieşit  din  Uniunea Baptistă a Uniunii Sovietice.

Anii 1992-1994

În această perioadă a fost îrgesitrată Uniunea Bisericilor  Creştine Evanghelice Baptiste, iar conducătorul ei a fost Victor Loghinov. “Fiind caracterizat drept un om dedicat Cuvântului lui Dumnezeu, Victor Loghinov a avut sarcina  grea de a consolida mişcarea creştină evanghelică din ţară”, a specificat Ion Miron care  îşi aduce aminte că  “de multe ori fratele Loghinov şi-a pus viaţa şi sănătatea în joc pentru alţii”. Deasemenea “Victor Loghinov a fost un echilibru în perioada de tranziţie în care se afla biserica creştină baptistă” a mai adăugat Miron

Anii 1994-2001

Conducerea Uniunii Creştine Baptiste a fost preluată de Victor Popovici. În această perioadă pentru prima dată a fost introdus termenul de episcop pentru  conducătorul Uniunii. Victor Popovici a pus accentul pe misiune şi în acest sens a promovat tinerii creştini să propovăduiască Evanghelia la câţi mai mulţi oameni. Episcopul Popovici s-a carcterizat ca şi un bun administrator a reiterat Ion Miron iar “în perioada cât a condus Uniunea Creştin Baptistă, în Chişinău a fost fondat Colegiu Teologic Pedagogic” Aici mulţi tineri creştini au venit şi vin în continuare ca să fie pregătiți pentru slujire în Evanghelie.  Tot în această perioadă cu efortul creştinilor s-a reuşit construcţia unui sediu pentru Uniunea Baptistă şi pentru prima biserică creştin evanghelică de limbă română, Isus Salvatorul a  mai menţionat  episcopul actual.

Anii 2001-2009

După expirarea celor două mandate de episcop, Victor Popovici conducerea Uniunii a fost preuată de Valeriu Ghileţchi, care la fel ca şi predecesorul său a condus timp de două mandate.

Noul episcop a pus accent pe o o mai bună organizare a Uniunii.  După spusele actualului episcop, predecesorul său “a muncit foarte mult la motivare la misiune a păstorilor şi a tinerilor creştini.”  Ion Miron, a declarat că  fostul conducător al Uniunii a militat pentru implicarea tinerilor   în viaţa societăţii. Chiar dacă a a avut multe oportunităţi şi capacităţi a păstrat calitatea smereniei şi nu a ezitat să spună lucrurilor pe nume. În prezent este preşedinte al Federaţiei Baptiste Europene şi deputat în Parlamentul Moldovei.

În prezent

Uniunea Bisericilor Baptiste este condusă de episcopul Ion Miron, care ne-a şi oferit toate aceste informaţii. În cadrul Uniunii Bisericilor Creştine Baptiste sunt 490 de biserici şi grupe de misiune, cele mai multe din ele se află în municipiul Chişinău, 20 la număr.  În bisericile din cadrul Uniunii slujesc 250 de păstori, 340 de diaconi şi 1183 de predicatori. Deasemenea 700 de învăţători de şcoală duminicală  învaţă săptămânal copii despre dragostea Domnului Isus.

Strategia Uniunii Bisericilor Creştin Evanghelice Baptiste

Uniunea şi-a propus ca prioritate să fie predicată Evanghelia aşa cum a lăsat-o Dumnezeu, prin diferite metode existente. Un alt scop al conducerii uniunii este creşterea tot mai mult în cunoaşterea Domnului Isus a fiecărui creştin din Republica Moldova.

Formarea de noi lideri şi ucenici  este o prioritate primordială a vremii, iar în acest sens Uniunea apreciază foarte mult  munca depusă de Institutul Biblic Inductiv condus de Vasile Filat, care în Moldova, conform spuselor episcopului Ion Miron “deţine recordul de formare a ucenicilor activi”.

Dorinţa aprinsă a conducerii Uniunii este ca în fiecare localitate să existe o prezenţă evanghelică, de aceea plantarea unei biserici în patru ani face parte din strategia de durată a Uniunii.

Cum fiecare slujitor al bisericilor care fac parte parte din uniune muncesc din greu pentru lărgirea împărăţiei lui Dumnezeu, conducătorii acesteia doreşte ca cei care slujesc în Evanghelie să aibă un suport material, pentru ca lucrarea să nu stagneze ci să propăşească tot mai mult.

Un alt scop propus de Uniune este ca să-şi investească timpul tot mai mult în educarea creştină a noii generaţii. Conform statisticilor oferite de Organizaţia Naţiunilor Unite, în ţara noastră sunt în jur de 200 mii de copii care cresc fără părinţi. Cine va avea grija de aceşti copii? Care este viitorul lor? Ei au nevoie de Dumnezeu și de ajutorul creștinilor.  Şi nu în ultimul rând Uniunea îşi propune să menţină și să dezvolte spiritul unităţii în cadrul mişcării creştin baptiste din Moldova.

Viziune pentru viitor

Conducerea Uniunii doreşte să organizeze două conferinţe naţionale care vor viza relaţia dintre păstor şi biserică. Una din aceste conferinţe va avea loc în această toamnă.

Începând cu anul 2011  liderii Uniunii îşi propun să meargă în cele 36 de raioane ale ţării pentru a spune oamenilor despre salvarea care vine doar prin Isus. La aceste întâlniri vor fi îmbinate proiectele sociale cu predicarea Cuvântului lui Dumnezeu. Tot în acel an va fi organizat un congres de trezire spirituală în aceste vremuri când autoritatea Bibliei este tot mai mult pusă la îndoială de diferite grupuri sociale.