Ce înseamnă C1-C6 din mişcarea „Insiders”?

Întrebare:

Aţi putea să daţi o explicaţie la C1-C6 folosit de mişcarea „Insiders”? Care este însemnătatea acestei balanţe şi ce reprezintă ea ? 

C1-C6 este o clasificare, inventată de adepţii mişcării „Insiders”, prin care descriu diferite modele de biserici care ar exista sau ar trebui să existe în lumea musulmană. Este vorba de o balanţă din 6 C-uri (C de la cuvîntul englez “church”, biserică) prin intermediu cărora se descriu diferite modele de biserică. Este important să ştiţi că ei nu încurajează toate cele 6 modele, ci doar modelul 4 şi 5, de aceea ei mai sunt cunoscuţi şi sub numele de C5.
Mai jos găsiţi o scurtă descriere a fiecărui model. 

Modelul C1

  • Biserica tradițională care nu folosește limbajul caracteristic culturii în care slujește.
  • Bisericile creștine din lumea musulmană care există ca și insule, izolate de contextul cultural.
  • Creștinii există ca o minoritate etnico-religioasă. 

Modelul C2

  • Biserica folosește un limbaj caracteristic țării unde se află, dar toate tradițiile ei sunt diferite de cultura islamică. 

Modelul C3 

  • Comunități centralizate pe Hristos, care folosesc limbaj musulman și tradiții culturale nereligioase.
  • Felul de închinare, de îmbrăcăminte sunt pe alocuri tipice culturii din care face parte. Ritualuri și tradiții locale din care, dacă sunt folosite, sunt excluse elementele religioase .
  • Credincioșii se întâlnesc în biserici sau locale mai neutre, precum casele.
  • C3 tinde de a dezvolta strategia extragerii.
  • Majoritatea membrilor vin dintr-un context musulman și se numesc creștini.
  • Se face o încercare de a se elibera de toate elementele musulmane precum Ramadanul, frecventarea moscheii etc. 

Modelul C4 

  • Comunități centralizate pe Hristos, contextualizate care folosesc un limbaj musulman şi forme islamice admisibile sau permise în Biblie.
  • Similar cu C3, doar că felul de închinare arată ca și cel musulman, în ceea ce privește postul, excluderea cărnii de porc și a alcoolului și se folosesc termeni și îmbrăcăminte islamică.
  • Membrii comunității sunt în totalitate dintre foști musulmani.
  • Chiar dacă sunt foarte contextualizați, credincioșii nu sunt priviți ca și musulmani de comunitățile musulmane. Ei nu se consideră musulmani, dar nici nu acceptă termenul de creștini. Aceștia se numesc urmașii lui Isa Al Masih (n.tr.: urmașii lui Isus, Mesia). 

Modelul C5

  • Comunități centralizate pe Hristos, așa-zişii musulmani mesianici, care acceptă pe Hristos ca Domn și Salvator.
  • Credincioșii rămân legal și social în comunitatea islamică. Ei nu se consideră creștini, deoarece în contextul în care trăiesc sunt considerați trădători.
  • Unele aspecte ale Islamului care contravin Bibliei sunt reinterpretate, în timp ce altele-nu.
  • Credincioșii pot rămânea activi în moschee, se roagă cu rugăciuni tipice musulmane, postesc și fac tot ceea ce fac vecinii lor musulmani.
  • Musulmanii nesalvați pot vedea astfel de comportament ca unul de măscărici, care încearcă a se masca în musulman și-i pot expulza din comunitate.
  • Dacă numărul permite, se poate stabili o moschee mesianică de tip C5. 

Modelul C6

  • Comunități mici, secrete, centralizate pe Hristos.
  • Izolați din cauza agresivității din partea societății.
  • De obicei acești credincioși sunt individuali și câteodată se întâlnesc în grupuri mici.
  • Credincioșii nu încearcă să-și manifeste credința, dar suferă și pot fi martirizați. 

Adepţii mişcării „Insiders”, descurajează orice alt model afară de modelul 4 şi 5. Totuşi, ei spun că cel mai reuşit este C5. Orice creştin autentic chiar de la prima vedere înţelege că nu este ceva curat la mijloc. Nu poţi fi şi în moschee şi în biserică. Sincretismul nu este o opţiune pentru răspândirea creştinismului. Dumnezeu să ne ajute să împărţim drept Cuvântul adevărului şi să rămânem la învăţătura sănătoasă a Domnului Isus. Politica mişcării „Insiders” este de a ajuta pe credincios să se conformeze la cultura în care trăieşte, chiar şi cea religioasă. Privind în Evanghelii, vedem că Dumnezeu schimbă vieţile oamenilor, iar aceşti oameni nu se conformează şi devin una cu cultura locală, ci mai degrabă aduc o transformare.
Aşa să ne ajute Dumnezeu!