Instituțiile educaționale de stat se află într-o profundă criză care a apărut nu neapărat din cauza remunerației slabe sau a lipsei personalului calificat, ci pentru că în centru educației laice nu este Dumnezeu care schimbă sufletele oamenilor și îi face mai înțelepți, buni, eficienți, conștiincioși, puternici în ciuda tuturor greutăților și condițiilor.
Educația pe lângă biserici este practicată de mult timp în multe țări din lume și cred că ar trebui să renască această practică și la noi. În centru educației trebuie să se afle creșterea sufletului și duhului copilului și după acestea pregătirea lui pentru lumea și valorile materiale, pe când noi îi educăm pentru lumea materială(matematică, fizică, chimie, română) și pe ultimul loc religia…
Se pare că cele 4 clase la români(cu foarte multe deprinderi de viață) au adus mai multe rezultate decât sistemul teoretic supraaglomerat de astăzi… Chiar și educația sovietică care avea în centru valorile comuniste și mai puțină teorie, avea atelierele tehnologice și laboratoarele școlare dotate și asigura cât de cât legătura între teorie și practică. Dar astăzi avem adolescenți care cunosc pe de rost ”Luceafărul”, ”Floare albastră” sau rezolvarea unor probleme teoretice complexe și care merg la muncă la negru în Moscova sau în Italia/Elveția și dau la bidinea/alte munci fizice pentru că nu au fost învățați să utilizeze cunoștințele lor în practică(mă refer la viața de zi cu zi de astăzi din R. Moldova). Oamenii de afaceri nu au specialiști calificați pentru că cei din urmă sunt ”furați” de companiile străine care le asigură educația practică de care au nevoie(în 3-4 luni) pentru a fi de folos și eficienți pentru ei(la un preț mult mai redus decât alții).
Astăzi copiii de la școală sunt umpluți cu informații teoretice( ca niște ”bureți”) din ce în ce mai complexe care nu au legătura cu lumea reală și viața practică pe care o trăim(aceste infomații sunt toate pe goole sau yandex)…apare în ei și un resentiment față de atâtea informații inutile care nu le rezolvă problemele cu care se confruntă și care este posibil ca niciodată nu le folosească. Și cea mai mare problemă este că Dumnezeu lipsește cu desăvârșire din acest sistem. Biologia, Geografia, Istoria, Fizica și alte materii încep expunerea cu teoria evoluției care îl scoate pe Dumnezeu de acolo din creația sa și astfel și din sufletele copiilor. Un Dumnezeu care nu este creator(fizică, chimie, geografie, istorie) nu poate fi decât ”o legendă” la religie…(asemănător cu Zeus de la ”Legendele Olimpului”)
Ce facem noi părinții creștini?
În multe țări din lume au fost formate școli private sau sisteme de școli de casă(home schooling)…chiar și țara noastră vecină Ucraina are așa ceva(http://home-edu.net.ua/) unde noi am putea folosi cel mai util timp din viața copiilor noștri(8.00 – 12.00) pentru o educație care sa-l pună în centru pe Dumnezeu la toate materiile și să și facem legătura între teorie și practică. Sunt pentru mai puține informații care sunt utile pentru ziua de azi și cea de mâine pe care o are în control Dumnezeu, Creatorul!