Din ce alimente putem lua vitamina D?

Vitamina D este necesară sănătăţii oaselor, sistemului imunitar şi pentru o stare de bine în general. La copii, deficiența de vitamina D poate cauza rahitismul. Rahitismul este o boală care apare la copii, cauzînd oase moi care duc la fracturi sau deformare. În plus, lipsa de vitamina D poate cauza diferite boli cronice.

În lumina soarelui, în corp au loc reacţii chimice care duc la formarea vitaminei în corp, însă în perioada rece a anului, în special, toamna tîrziu și iarna, nu ai parte de prea multă lumină naturală. Află ce alimente să mănînci ca să nu îţi lipsească vitamina D din organism.

Aport zilnic recomandat

Nou-născuţi 20-25 microgr/zi

Copii 1-3 ani 10 microgr/zi

Copii 4-12 ani 5 microgr/zi

Adolescenţi 5 microgr/zi

Adulţi 5 microgr/zi

Vîrstnici 51-69 de ani 10 microgr/zi

Vîrstnici peste 70 de ani 15 microgr/zi

Gravide 10 microgr/zi

Femei care alăptează 10 microgr/zi

Surse alimentare

Somon 9 microgr/100 gr

Macrou 8,6 microgr/100 gr

Sardine 6,7 microgr/100 gr

Hering 6,2 microgr/100 gr

Ton 5 microgr/100 gr

Lapte integral 2,4 microgr/100 ml

Ficat de vită 0,7 microgr/100 gr

Ou 0,6 microgr/ gălbenuş

Unt 0,2 microgr/100 gr

1. Peștele

Peştele, în general, este bogat în vitamina D, dar somonul are cel mai mult decît restul. Tonul, macroul și sardinele, sunt atît de bogate în vitamina D, pentru că le mîncăm întregi, cu tot cu oase. Uleiul de pește, în special uleiul de ficat de cod, este cea mai bună sursă alimentară de vitamina D. Grăsimile esențiale care se regăsesc în carnea de somon se recomandă acest aliment în cadrul unei diete echilibrate, însă tot somonul este și o sursă importantă de vitamina D. De altfel, o singură porție de somon asigură necesarul zilnic al acestei vitamine. Alte tipuri de carne de pește ce furnizează o cantitate importantă de vitamina D sunt carnea de ton, sardine, pisica de mare sau macrou.

2. Laptele

Laptele este o altă sursă importantă de vitamina D, un pahar furnizează un sfert din doza zilnică recomandată de vitamina D. Adică, un pahar de 250 de ml de lapte vă poate oferi 98 de unități internaționale de vitamina D.

Iaurturile sunt foarte sănătoase și recomandate pentru dietele de întreținere și nu numai. La 170 de grame de iaurt veți asimila 80 de unități internaționale. În afară de vitamina D, iaurtul conține potasiu, magneziu, vitamina B2 și B12.

3. Ouăle

Pe lîngă proteinele necesare, din ouă îţi mai poţi lua şi vitamina D. Aşadar, la micul dejun nu ar trebui să lipsească ouăle fierte – măcar unul în fiecare dimineaţă.

4. Cerealele

O bună parte din cerealele comercializate sunt fortificate cu vitamina D. Verificați informația înscrisă pe cutiile de cereale, unde figurează prezența acestei vitamine importante. Specialiștii vă recomandă să consumați cerealele integrale. Acestea reprezintă o bogată sursă de fibre.

5. Ciupercile

Pe lîngă peşte, ciupercile sunt printre puţinele alimente care conţin şi vitamina D. Unele soiuri sunt crescute la lumina ultravioletă, astfel că au mai multă vitamina D faţă de restul.

6. Ficatul de vită

Puţini oameni iubesc gustul de ficat, dar pe lîngă faptul că este bogat în fier, zinc şi niacină, conţine şi vitaminele D şi A. Dacă te numeri printre cei care mănîncă ficăţei, optează pentru cel de vită.

Supradoza de vitamina D nu poate surveni prin expunerea prelungită la soare sau printr-o alimentație bogată în produsele care conțin calciferol. Intoxicația cu vitamina D poate să apară doar în urma administrării improprii de suplimente și poartă numele de hipervitaminoza D.

 Așadar, ori de cîte ori avem parte de zile cu mult soare, nu ezitați să ieșiți afară la o plimbare ca să luați din vitamina D direct de la soare, mai ales dacă aveți copii mici, este foarte important pentru creșterea lor să iasă cît mai des afară, la soare. Astfel le asigurăm necesarul de vitamina D din organism.

După cum lumina soarelui este importantă pentru creșterea și dezvoltarea organismului, tot așa și lumina Cuvîntului lui Dumnezeu este necesară pentru creșterea spirituală a fiecărui om.

 

Dumnezeu să vă dea multă sănătate!

Articole recomandate: