Cum să scrii un articol care să fie citit în întregime? (7 sfaturi)

Astăzi când răsfoiam un ziar voluminos, mi-am dat seama că este greu să găseşti un articol pe care să-l citeşti până la urmă. Din tot ziarul, care avea cel puţin 16 pagini, doar un articol a meritat să fie citit până la urmă. Cred că şi cititorul acestui articol îi este cunoscută această situaţie. Dacă eşti jurnalist sau blogger, în acest articol vreau să împărtăşesc câteva sfaturi cum să scrii articole care să fie cititite în întregime de oameni.

1. Prezintă la întroducere subiectul, scopul şi conţinutul articolului

De multe ori autorii încearcă să facă întroduceri care parcă i-ar lua pe oameni într-un mister, ca să-i facă curioşi şi astfel oamenii să dorească până la urmă să afle care este răspunsul la acel mister. Nu este o lege, dar de cele mai multe ori astfel de întroduceri fac articolul sau lucrarea să nu fie citită până la urmă sau să fie abandonată înainte ca cititorul să înţeleagă care este subiectul ce urma să fie abordat. Fii pe cât se poate de clar la întroducere şi nu începe să explici detalii, doar fă o privire de ansamblu cititorului cu privire la ce va urma în continuare. Iată cum a făcut întroducerea Evanghelistul Luca la începutul Evangheliei care îi poartă numele:

Fiindcă mulţi s-au apucat să alcătuiască o istorisire amănunţită despre lucrurile care s-au petrecut printre noi, după cum ni le-au încredinţat cei ce le-au văzut cu ochii lor de la început, şi au ajuns slujitori ai cuvântului, am găsit şi eu cu cale, prea alesule Teofile, după ce am făcut cercetări cu de-amănuntul asupra tuturor acestor lucruri de la obârşia lor, să ţi le scriu în şir unele după altele, ca să poţi cunoaşte astfel teinicia învăţăturilor, pe care le-ai primit prin viu grai. (Evanghelia după Luca 1:1-4)

2. Arată cititorului de la început cum va beneficia de la citirea articolului

Chiar şi atunci când oamenii caută să citească ceva pentru ca să treacă mai repede timpul, tot caută să citească ceva interesant şi din care vor primi anumite beneficii. De aceea, este bine să fie prezentate aceste beneficii şi la începutul articolului şi pe parcus. În Evanghelia după Ioan, Apostolul scrie la un moment aşa:

Isus a mai făcut înaintea ucenicilor Săi multe alte semne care nu sunt scrise în cartea aceasta. Dar lucrurile acestea au fost scrise, pentru ca voi să credeţi că El este Hristosul, Fiul lui Dumnezeu; şi crezând, să aveţi viaţă în Numele Lui. (Evanghelia după Ioan 20:30-31)

3. Nu scrie nimic de prisos

Uneori, la citirea unor articole sau a unor cărţi, ai impresia că scopul principal al autorului a fost volumul şi nu conţinutul, sau esenţa lucrării. De aceea, nici odată nu scrie nimic mai mult decât este nevoie pentru a prezenta subiectul. Şi dacă sunt mai multe ilustraţii, sau argumente, sau dovezi, alege pe cele mai convingătoare. Aceasta va da putere articolului sau lucrării şi va face pe cititor să citească cu acelaşi interes până la urmă. Apostolul Ioan încheie aşa Evanghelia care îi poartă numele:

Mai sunt multe alte lucruri, pe care le-a făcut Isus, care, dacă s-ar fi scris cu de-amănuntul, cred că nici chiar în lumea aceasta n-ar fi putut încăpea cărţile care s-ar fi scris. (Evanghelia după Ioan 21:25)

4. Foloseşte cuvinte înţelese

Când doreşti să comunici o ideie, un adevăr şi doreşti să fii înţeles de toţi sau de cei mai mulţi oameni, vei folosi cuvinte care sunt înţelese de toţi sau de cei mai mulţi oameni. Dacă crezi că unele cuvinte nu sunt înţelese, vei folosi şi sinonime, sau vei explica semnificaţia acelor cuvinte. Nu te lăsa înşelat de propria aroganţă ca să foloseşti cuvinte pe care le pot înţelege doar unii din jurnalişti şi apoi să spui că tu “scrii pentru oamenii cărturari”. Când oamenii nu înţeleg cuvintele ce le foloseşti, sau când faci abuz de neologizme, ori cuvinte străine, ai puţine şanse că articolele tale vor fi citite până la urmă.

5. Explică referinţele citate

În acelaşi ziar pe care îl citeam am găsit un articol cu subiect istoric în care autorul făcea foarte multe referinţe la izvoare, sau la alte lucrări, dar nici odată nu explica ce sunt acele lucrări, ce atribuţie au ele la articolul lui, etc. Mă gândeam, că dacă îmi venea mie greu să citesc acel articol (am făcut facultatea de istorie a Universităţii din Moldova), cât vor citi şi vor înţelege alţi cititori ce nu sunt atât de familiari cu toate acele referinţe. Dacă vrei să-ţi fie citit articolul până la urmă, limitează-te cu privire la referinţele pe care le foloseşti şi de fiecare dată dă explicaţiile necesare cu privire la acele referinţe. Nici odată nu-ţi asuma că cititorul cunoaşte deja lucrurile şi nu este nevoie să le mai explici odată.

6. Nu fi batjocoritor

Săptămâna trecută am avut o întâlnire foarte productivă cu reporterii de la Ziarul Liber unde am discutat cum să faci un reportaj eficient. Cineva din reporteri a menţionat numele unei doamne de la un canal de televiziune din ţară, care oridecâte ori invită pe cineva în studiou, vorbeşte cu persoana respectivă de parcă ar fi chemat-o să-şi facă râs de ea. Pe un ton sarcasti şi batjocoritor pune întebările în aşa fel, ca să pună pe invitat în situaţii neplăcute şi de multe ori nici nu le dă voie oamenilor nici măcar să termine răspunsul lor. Această atiudine este foarte urâtă şi de multe ori poate fi văzută şi în presa scrisă. Ea nu face faţă nimănui şi nu este bună. Când simt astel de atitudine batjocuritoare în articolele cuiva, nu le mai citesc până la urmă, pentru că nu-mi place să văd cum cineva este înjosit iar jurnalistul face abuz de poziţia pe care o are. Nu proceda astfel nici odată. Aminteşte-ţi de cuvintele Domnului Isus Hristos care a spus:

Tot ce voiţi să vă facă vouă oamenii, faceţi-le şi voi la fel; căci în aceasta este cuprinsă Legea şi Proorocii. (Evanghelia după Matei 7:12)

Nimeni din noi nu vrea să fie luat în batjocură şi încă de pe paginile ziarelor, sau la ecranele televizoarelor. De aceea, nici jurnalistul integru nu va proceda astfel nici odată, ci va păstra respectul pentru fiecare om, indiferent de convingerile lui politice, sau religioase, sau de altă natură.

7. Apreciază meritele oamenilor despre care scrii

Aşa se întâmplă că atunci când vine o generaţie blamează pe cealaltă, când vine un partid politic la putere, blamează pe cei ce au fost la putere înaintea lor şi nu mai recunosc nici un bine care a fost făcut atunci. Sau poate uneori ai avut experienţe când ai făcut bine cuiva şi s-a întâmplat vre-o dată să nu reuseşti a face ceva din ce s-a aşteptat de la tine şi după aceasta să fii blamat şi să nu se mai ia în consideraţie nimic din bunul care ai făcut altă dată. Am văzut în unele articole cum jurnaliştii pun lucrurile bune într-o lumină rea şi astfel aduc dispreţ din partea cititorilor asupra oamenilor despre care scriu. Nu este bine să procedeze jurnalistul în felul acesta. Oamenilor integri nu le place să citească articole scrise în aşa fel şi nu le vor citi până la urmă.

Sper să-ţi folosească aceste sfaturi şi dacă doreşti să adaugi la ele cugetările tale, o poţi face la comentarii. Dumnezeu să te binecuvineze!