Cum să moderezi la o masă rotundă? (7 sfaturi)

Mi-aş fi dorit să găsesc un astfel de articol până săptămâna trecută, când am avut să moderez pentru prima dată la o masă rotundă cu subiectul „Legea Ne-discriminare – beneficiu sa pericol pentru Moldova”. Astfel aveam să mă port altfel în anumite situaţii. Dar, acum, după ce a avut loc evenimentul, mi-am făcut o evaluare şi în acest articol voi trece lecţiile învăţate. Presupun că vor fi folositoare şi altora, dar, dacă nu, cel puţin eu voi reveni la acest articol când voi mai avea să fiu moderator la o masă rotundă. Aşa dar, iată lecţiile învăţate…

1.Pregăteşte bine întrebările

Începe cu o săptămână înainte, cel puţin, să pregăteşti o listă cu întrebări care vor fi adresate vorbitorilor participanţi la masa rotundă. Din numărul de întrebări, selectează 7-10 cele mai importante, dar din aceste 10, alege 3 care le consideri cruciale pentru bunul mers al mesei rotunde şi la care dacă nu se vor da răspunsuri depline, poţi considera că masa rotundă că dat faliment. Şi mai ia în consideraţie un sfat bun care a dat Apostolul Pavel ucenicului său Timotei şi care poate fi aplicat bine şi la pregătirea pentru masa rotundă:

Fereşte-te de întrebările nebune şi nefolositoare, căci ştii că dau naştere la certuri. (2 Timotei 2:23)

2.Defineşte regulile de participare la început

Este foarte necesar de la bun început să fie stabilit subiectul clar, dar să fie stabilite şi regulile pentru participanţi, care ar trebui să fie aproximativ următoarele:

  1. Să se dea răspunsuri concrete la întrebări
  2. Să fie excluse detaliile care nu sunt necesare
  3. Să nu devieze de la subiect
  4. Să folosească limbaj clar pentru spectatori (uneori participanţii recurg la folosirea limbajului profesional tocmai ca să nu fie înţeleşi, dar să facă impresia că cunosc materia şi că au răspuns bine)
  5. Dacă vorbitorii vor depăşi aceste reguli, moderatorul îi va întrerupe sau opri.

3.Cere explicarea termenilor

Cum am spus-o mai sus, uneori, vorbitorii pot recurge la limbaj şi termeni din domeniul lor profesional, tocmai ca să nu dea un răspuns, dar să faci impresia că au răspuns. Când nu înţelegi un termen sau când presupui că ascultătorii din sală nu înţeleg termenul respectiv, întrerupe vorbitorul şi cere explicarea.

4. Insistă să capeţi răspunsuri complete

Unii vorbitorii răspund în fraze lungi, recurg la anumite exemple, ilustraţii, etc, dar de fapt aceasta este un fel de a fugi de la răspunsul care se aşteaptă de la ei şi ascultătorii rămân fără acest răspuns clar. De aceea, ca şi moderator până, insistă la vorbitori se dă un răspuns clar care satisface întrebarea adresată de moderator sau de participanţii din sală.

5. Re-defineşte afirmaţiile

Unii vorbitori aplică o tactică prin care vorbesc un lucru, dar în prezintă în aşa fel, cu astfel de termeni, ca să facă impresia că a spus altceva, sau ca să lase pe fiecare să înţeleagă ceea ce şi-a dorit. De cele mai multe ori vorbitorii o fac deoarece vor să ascundă intenţiile adevărate pe care le au. De aceea, caută să fii atent ca şi moderator, şi la urmă, după ce vorbitorul s-a expus pe marginea întrebării puse, mai re-defineşte odată afirmaţiile lui ca să vezi dacă aceasta a vrut să spună. Aşa nu vei lăsa să „audă fiecare ce a vrut”, ci să audă fiecare participant ceea ce a fost spus.

6. Nu te lăsa deviat de la subiect

Odată am fost invitat la o masă rotundă organizată în cadrul Universităţii Libere Internaţionale din Moldova unde am fost invitat să prezint ce spune Biblia despre homosexualitate. După ce am arătat că aceasta este o practică păcătoasă şi condamnată de Dumnezeu, vorbitorul care era din partea unei organizaţii a homosexualilor şi lesbienelor a recurs la un procedeu viclean. A început să enumere anumite fenomene negative care au loc în biserică şi a făcut aceasta pentru mai mult de 20 de minute până când a fost oprit de moderator. Când mi s-a oferit cuvântul, am dat pe faţă tactica lui şi am spus: „Da, este adevărat, în biserici sunt multe probleme care ne produc durere, dar azi am venit să discutăm despre statutul homosexualităţii. Să ne întoarcem la subiect şi să continuăm discuţia.” Atunci când unul din vorbitori vrea să ducă discuţia în altă direcţie pentru a pune în lumină rea pe alţii, nu admite aceasta.

7. Foloseşte clepsidra

Am observat că sunt mai puţini oameni care ştiu să vorbească scurt şi la subiect. De aceea, mi-am cumpărat o clepsidră pe care o voi folosi de acum înainte la mesele rotunde. Astfel, îmi voi rezerva dreptul să le dau vorbitorilor pentru a răspunde la întrebare un timp limitat şi, dacă o cere răspunsul, să mai prelungesc timpul, doar în cazul când vorbitorul cu adevărat are nevoie de mai mult timp pentru a da un răspuns deplin.