Despre misiunea la Africa de Sud

Făcând parte din  Coaliţia Sportivă Internaţională am primit invitaţia de la prietenul meu Cassie Carstens, să predau a doua oară un curs de ucenicie prin sport la International Sports Leadership School (ISLS) din oraşul Stellenbosh, Africa de Sud.

Predarea la ISLS în 2010 (Vasile Filat)

Am avut privilegiul şi bucuria să am în calitate de studenţi 25 de lideri, antrenori şi lucrători creştini din 16 ţări ale lumii şi le-am predat cursul de studiu biblic inductiv cu lecţii de 40 de minute “Vrei să fii ucenicul lui Hristos, fii gata să plăteşti preţul” de Kay Arthur.

Preitenul meu, pastorul Cassie Carstens care este şi fondatorul şcolii ISLS m-a invitat şi la şcoala ALICT, tot de el fondată, unde sunt pregătiţi misionari pentru lucrul social. Acolo am împărtăşit din experienţa mea şi despre  lucrarea de ucenicie pe care o facem la Moldova şi în alte ţări ale lumii. M-am bucurat de asemenea să predic şi să împărtăşesc din Cuvântul lui Dumnezeu în mai multe biserici şi grupe de studiu biblic din Stellenbosh şi localităţile din jur.

Vasile Filat și Cassie Carstens la ALICT

În Biserica pe care o păstoreşte Cassie m-am bucurat să cunosc un tânăr care cu 5 zile în urmă s-a întors dintr-o călătorie interesantă. Timp de 75 de zile a traversat pe jos toată ţara (Republica Sud-Africană) de la Sud până la Nord. În orice localitate unde a venit le-a spus oamenilor despre Hristos şi a încurajat bisericile. M-am inspirat mult călătoria lui şi tare mi-ar place să găsesc timp ca să fac şi eu o astfel de călătorie cu familia la vară.

Băiatul care a mers pe jos toată Africa de Sud

Într-o biserică baptistă unde am predicat mi-a plăcut inscripţia de pe uşa camerei pentru mamele cu copiii mici.

Camera pentru copii mici

În emisfera de Sud anotimpurile sunt inversate şi acum, în luna Septembrie, în Africa de Sud este prima lună de primăvară. Toţi copacii înfloreau şi aveam o deosebită satisfacţie să mă plimb pe străzi şi să admir natura de o frumuseţe rară.

Florile frumose din Africa de Sud

Ca şi la Moldova, în Africa de Sud este dezvoltată viticultura. Am fost invitat de un frate creştin la ferma lui şi am rămas adânc impresionat să văd cât de bine erau îngrijite viile şi cum toţi angajaţii îşi făceau lucrul cu pasiune şi bucurie.

Viile în Africa de Sud (Willington)

Ca unul care am crescut la ţară şi am lucrat mult la vii în copilărie, m-a părut interesant felul cum erau amenajate rândurile. Cred că viticultorii noştri ar învăţa multe lucruri dacă ar avea posibilitatea să facă un schimb de experienţă.

Un alt lucru care m-a impresionat este numărul mare de oameni care fac sport. În orice oră din zi vei vedea pe stradă mulţi oameni care aleargă sau merg cu bicicletele. Doar în Vietnam am mai văzut aşa mulţi oameni să facă sport. Când mergeam pe autostrăzi, am observat că pe margini sunt lăsate fâşii pentru ciclişti şi acestea sunt oriunde, şi în oraşele mari cum este Cape Town. Bine ar fi să se facă astfel şi la noi.

Sâmbăta am fost invitat de studenţi să ne urcăm împreună pe muntele Table Mountain (Muntele Masă). Se numeşte aşa pentru că vârful muntelui este ca şi o masă, plat. Am făcut un drum de peste 4 km căţărându-ne pe pietre şi a fost un foarte bun exerciţiu, dar mai ales mi-a plăcut să admir frumuseţea naturii în timp ce ne urcam.

Vasile Filat pe Table Mountain

În timp ce am urcat muntele am avut multe discuţii interesante cu studenţii. Printre ei erau şi Andrei cu Serghei din Ucraina şi Constantin din Lituania. Carl Dambman este capelanul acestui grup şi pentru că a petrecut peste 20 de ani în Rusia vorbeşte perfect şi limba rusă fiind American. În anul 1991, când am fost născut din nou şi am intrat în Noul Legământ cu Domnul Isus Hristos, Carl a fost primul om care mi-a arătat ce scrie în Sfintele Scripturi despre sport.

Vasile Filat și Carl Dambman pe Table Mountain cu studenții din CSI

De pe Table Mountain se privea foarte frumos oraşul Cape Town şi muntele Lion’s Head pe care am avut posibilitatea să mă urc cu un alt grup de studenţi de la ISLS cărora le-am predat acelaşi curs cu trei ani în urmă. Pe atunci era student acolo şi Radu Blendarencu, iar de tot au învăţat la ISLS patru studenţi de la Moldova (Alexei Tentiuc, Grigore Cheptene, Radu Blendarencu şi Ion Cotorobai). De pe Table Mountain de asemenea se vede bine insula Rodden Island unde s-a aflat închisoarea în care Nelson Mandela a petrecut 27 de ani din viaţă în lupta împotriva politicii Aparteidului şi pentru libertatea poporului său şi a tuturor cetăţenilor.

Rodden Island

În aeroport am cumpărat autobiografia lui Nelson Mandela şi am citit-o pe drum. M-a impresionat foarte mult dragostea acestui om pentru poporul său, pentru libertate şi nădejdea care a păstrat-o în toate suferinţele şi luptele vieţii.

Nelson Mandela, Long Walk to Freedom

La îmbarcare în avion am observat o echipă de sportivi şi am fost curios cine sunt şi la ce competiţie merg. Când am întrebat, am aflat că sunt o echipa de Karate GoJuRyu şi mergeau la campionatul mondial care va fi în Portugalia.

Echipa Go Jiu Riu Africa de Sud (Emblema)

Am făcut cunoştinţă cu antrenorul lor Peter Klipfel şi i-am povestit despre Clubul  de Taekwon-Do “Stolas Leukas” pe care îl conduc şi despre felul cum învăţăm Sfintele Scripturi cu toţi sportivii noştri. Atunci mi-a spus şi el că face parte dintr-o biserică baptistă şi că doreşte să facă rost de manualele de studiu biblic inductiv pe care le folosim noi ca să le aplice la şcoala lui de Karate.

Echipa Karate Go Ju Riu din Africa de Sud

Le-am urată să le dea Dumnezeu biruinţă la campionat şi să le spună acolo tuturor despre dragostea lui Dumnezeu şi mântuirea pe care o avem în Domnul Isus Hristos. Le-am mai spus de asemene şi despre dorinţa noastră să participăm la campionatul de Taekwon-Do care va fi toamna aceasta pe insula Cipru şi pentru care ne rugăm să ne dea Dumnezeu resursele necesare.

Acum sunt în drum spre casă şi abia aştept să-mi văd soţia, copiii şi pe toţi care îmi sunt dragi şi scumpi. Mă bucur de asemenea că voi putea să-mi sărbătoresc mâine ziua de naştere acasă împreună cu familia. În caz că doreşte cineva din cititorii acestui portal să-mi facă un cadou de ziua mea, vă pot sugera ce mă va bucura mult. Pentru că conţinutul, numărul de vizitatori şi volumul de lucru al acestui portal a crescut mult am o mare nevoie să mai implic şi alţi oameni care să mă ajute şi este necesar un suport financiar pentru ei. Alte cadouri care m-ar bucura mult sunt manualele de studiu biblic pentru elevii din şcoli şi abonarea şcolilor din ţară la Ziarul Liber. Un alt cadou care m-ar bucura mult ar fi sponsorizarea unui sau mai multor sportivi ca să poată participa la campionatul de la Cipru unde doresc mult să mergem şi să le vestim tuturor participanţilor Evanghelia Domnului nostru Isus Hristos.