HOMESCHOOLING: Rolul părintelui este să faciliteze, nu să învețe. INTERVIU cu Sreedhar Subramaniam

Sreedhar Subramaniam este originar din Malaesia. Împreună cu soția sa au făcut și în prezent continuă  să facă educație la domiciliu (homeschooling) cu cei 4 copii ai lor. Vă oferim mai jos un interviu la acest subiect, realizat de Moldova Creștină.

Moldova Creștină: Ce v-a motivat să începeți să faceți homeschooling cu copiii Dvs?

Sreedhar Subramaniam: În anul 2000 eram implicat în proiectul MIT (Masachutes Technologies), unde lucram în calitate de consultant. Fiind acolo, am realizat că lucrul cel mai important pentru o persoană este să învețe cum să învețe. Dacă îți cunoști abilitățile de asimilare a informației, atunci vei fi capabil să înveți orice lucru. Mi-am spus atunci că aceasta este ceea ce copiii mei trebuie să facă. Ei nu trebuie să cunoască totul, deoarece tehnologiile se dezvoltă rapid și sunt în permanentă schimbare. În aceeași perioadă, un prieten de-al meu a început să facă homeschooling cu copiii lor. Mi-a părut interesantă  ideea și, după ce am pus lucrurile împreună, mi-am zis că dacă pot să-mi învăț copiii acasă, atunci voi putea investi în ei cunoștințele necesare ca să poată  ști cum să învețe. Un alt lucru de care am fost atras e că voi avea posibilitatea    zidesc un caracter frumos în copiii mei, ceea ce consider foarte important. De aceea, azi, când vorbesc despre educație, deseori le zic părinților că trebuie să facă bine 5 lucruri când aleg homeschooling. Primele trei sunt citirea, scrierea și aritmetica. Ele stau la bază. Al patrulea lucru este descoperirea abilităților copilului și al cincilea este zidirea unui caracter integru. Deci, dacă vrei să faci homeschooling-ul corect și să ai success, trebuie să faci bine aceste 5 lucruri. Ajungând la vârsta de 10-11 ani, el deja are un caracter bun, este responsabil, punctual, se poate adapta cu ușurință la schimbări și posedă abilități bune de scriere, citire și memorare.

Moldova Creștină: Câți ani aveau copiii dumneavoastră atunci?

Sreedhar Subramaniam: Fiica cea mai mare avea 9 ani, al doilea băiat avea 7 ani, iar al treilea – 5 ani. Am început să facem homeschooling cu ei simultan. Al patrulea copil a venit mai târziu și s-a asociat cu ceilalți 3. După 7 ani de homeschooling  ne-am mutat cu familia în Noua Zeelandă. Și pentru că am vrut ca copiii noștri să se adapteze mai ușor în noul context, pe trei dintre  ei i-am înscris într-o școală publică. 

Moldova Creștină: Și cum a fost procesul de adaptare în noua școală?

Sreedhar Subramaniam: O, foarte bine. Toți 3 au personalități diferite. Cea mai mare este foarte sociabilă și într-un timp scurt  a devenit  lider pe diferite domenii: conduce grupuri muzicale, e dirijor de cor și are performanțe academice înalte. Al doilea copil este mai timid, totuși are și el abilități de leadership. În ultimul an de liceu a fost numit  Prefect (un fel de șef al clasei). Acest rol presupune  responsabilități  adăugătoare, cum ar fi organizarea diferitor evenimente, supravegherea elevilor etc. În această școală erau 15 Prefecți și el era unul din ei. Cel de-al treilea, când a mers la școală avea 12 ani. Era foarte sociabil. Se descurca foarte bine la toate și, ca și fratele său mai mare, a devenit  Prefect în ultimul an de liceu. Era cel mai bun elev din întreaga școală, iar acum învață foarte bine la Universitate și este primul (dintre cei trei) care a început să lucreze.

Moldova Creștină: Ce curriculă ați folosit pentru homeschooling?

Sreedhar Subramaniam: La primii 3 am folosit 3 curricule diferite, de la diferite organizații. Deoarece am dorit să fie ceva care să aibă o bază creștină, două din aceste curricule  erau de la organizații creștine, iar a treia a fost neutră. Fiecare avea punctele sale forte. O curriculă era de la Institutul de training avansat, aceasta a fost bună pentru zidirea unui caracter integru, din punct de vedere biblic. A doua curriculă a fost de la Universitatea Bob Jones (BJU Press). Aceasta are materiale pentru homeschooling  și este foarte bună pentru științe și cunoașterea limbii engleze. Pentru matematică am folosit Saxon Mathematics. O altă curriculă a fost de la Institutul Christ Centric. Aceasta este pentru vârstele mici, ca să poată învăța să citească, să scrie, să memoreze, totul în engleză.

Însă, cu cel de al patrulea copil, care împlinește 13 ani, am decis să nu mai combinăm diferite curricule, ci să facem 100% BJU Press.

Moldova Creștină: Este necesar să ai cunoștințe pedagogice ca să poți face homeschooling?

Sreedhar Subramaniam: Trebuie să înveți principiile de bază cum să înveți pe alții. Două lucruri sunt necesare pentru părinți. Primul – să nu se îngrijoreze prea mult. Nu e necesar să cunoști disciplina, trebuie să știi cum să zidești un caracter bun în copil, să-l ghidezi prin procesul de învățare. Rolul tău este să fii un antrenor (facilitator), nu profesor. Curricula este așa de bine gândită, încât NU AI NEVOIE de abilități de pedagog. Trebuie doar să cunoști cele 5 lucruri pe care le-am enumerat mai sus. Toți părinții pot să-și învețe copiii, în primii 4 ani, cum să citească, cum să scrie, cum să memoreze, cum să calculeze. Este simplu. Nu-i înveți chimia sau biologia, sau fizica. Deci, aceasta poate face orice părinte – să pună o bază puternică în citire, scriere etc. Învățarea abilităților e un proces ușor. Trebuie doar să-i înveți cum să pună întrebări bune, cum să găsească răspunsuri de sine stătător, să cultivezi un fel de curiozitate în ei. Și nu ai nevoie de internet ca să faci aceasta. Problema internetului e că îți arată cum să faci un anumit lucru, dar nu te învață cum să descoperi că se face. Copilul trebuie să descopere răspunsurile la toate întrebările, dar rolul părintelui nu este de a oferi răspunsuri, ci să continue să pună întrebări. Și apoi, prin viață, va face același lucru, pentru că părintele l-a învățat aceasta.

Moldova Creștină: Cum evaluați cunoștințele copiilor? Au examene periodic?

Sreedhar Subramaniam: În cadrul educației la domiciliu există un proces de evaluare. Cu toate acestea există multe instrumente de testare a cunoștințelor, abilităților de socializare, ca să vezi unde se află copilul tău față de ceilalți, dar aceasta nu este o cerință obligatorie. Eu nu cred că un test final la sfârșitul anului este mai bun decât cel pe care îl faci zilnic la fiecare lecție. Copiii fac diferite proiecte, exerciții, teste practice etc. Aceasta este o evaluare bună.

Moldova Creștină: Mulți părinți sunt preocupați de problema socializării. Cum ați rezolvat această problemă în familia dvs?

Sreedhar Subramaniam: Copiii au petrecut foarte mult timp cu noi. Și, în loc să fie puși într-o clasă mică, o mare parte din clasa lor era afară sau în bucătărie, lucrând cu adulții. Noi am ales să fim cu ei acasă, mereu încurajându-i, felicitându-i, zidind în ei un caracter bun. Și deci, ei nu au avut niciodată frică să vorbească cu oamenii sau complexe de inferioritate. Dacă ei vor dori să aibă o conversație cu tine, ei vor avea o conversație cu tine, chiar dacă tu ai 60 de ani. Pentru ei vârsta nu este un obstacol.

Moldova Creștină: Ce activități extrașcolare le-ați organizat?

Sreedhar Subramaniam: La doi din băieții mei le place mult fotbalul și au mers la clubul de fotbal. Fiicei mele îi place să coase și respectiv a mers la un club unde să aibă posibilitatea să facă aceasta. La toți copiii mei le place arta, deoarece soția mea este designer.

Moldova Creștină: Ați fost vreodată întrebați de copiii voștri de ce ei nu învață într-o școală publică? Ați avut astfel de conversații? Cum le-ați abordat?

Sreedhar Subramaniam: O, da! Desigur! Dar pentru că au făcut homeschooling  de la o vârstă fragedă, aceasta nu a fost o problem, pentru că ei încă nu formase legături strânse cu prietenii lor. Nu a fost o problemă mare pentru ei să fie în afara școlii. Dar, odată ce au venit în școală publică, ei au început să zidească relații cu alții. E bine să faci homeschooling când ei sunt mici, atunci aceasta nu ar fi o problemă. Desigur, ei se bucură mult de libertate, să fie acasă, să fie cu părinți. Nu e niciun motiv pentru ei să dorească altceva. Dar cred că va fi o altă poveste dacă ar începe homeschooling la vârsta de 13 sau 14 ani. Ar fi foarte greu,  deoarece ei deja au zidit relații bune cu prietenii. Aceasta s-a întâmplat cu fiul nostru. După homeschooling  l-am trimis la o școală publică  și lui nu i-a plăcut, deoarece el prefera flexibilitatea care exista acasă. Acasă el începe la ora 9:00 dimineața și la ora 13:00 el termină cu toate lecțiile, deoarece nu irosește timpul, nu are temă pentru acasă. Câteodată noi îi zicem că dacă termină un anumit exercițiu, va avea mai mult timp liber mai târziu. Altfel, el va trebui să stea la școală timp foarte îndelungat. Ajunge acolo la 7:30 și nu termină decât după 14:30. La homeschooling  învățarea durează doar 4 ore. Pe când la școală publică, după lecții mai sunt și temele pentru acasă. Motivul pentru care la școala publică se petrece așa mult timp este că profesorul trebuie să ofere atenție fiecărui elev în parte. Pe când acasă, ai un singur elev și pe la 11-12 ani ei deja învață de sine stătător, având viteza proprie. Și se concentrează mai bine, dezvoltă un caracter bun. Și poate finisa mult mai repede exercițiile.

Moldova Creștină: Vă mulțumim!