Ce spune Biblia despre consumarea vinului?

Întrebare:

Am o întrebare referitoare la consumul de alcool: în general, creştinii au voie să consume vin sau nu? Şi aici nu am în vedere beţii la nunţi, sau diferite evenimente în societate, dar pur şi simplu consum la masa de fiecare zi, sau la sărbători ca simbol, sau mă rog, fiecare cine bea are o denumire a scopului întrebuinţării individuale. De câteva ori, la zile de naştere, de exemplu, prietenii mei ştiu că eu nu consum vin de loc şi toţi se întrec în a mă convinge că dacă nu beau puţină şampanie în cinstea sărbătoritului înseamnă că nu îl respect, sau că nu sunt în rând cu lumea, sau că nu îi vreau binele. Eu în sinea mea cred că este o prostie să spui cuiva aşa ceva, dar sunt prietenii mei şi nu pot să-mi permit nici lor şi nici altora să le spun direct ce cred. Aş vrea să ştiu care ar trebui să fie modul meu de comportament – să gust puţin, sau să mă abţin complet? Cum să motivez sau să argumentez înţelept acţiunea mea?

Biblia despre băutul vinului

Beţia este categoric condamnată de Dumnezeu

În Epistola către Galateni Apostolul Pavel scrie:

Şi faptele firii pământeşti sunt cunoscute, şi sunt acestea: preacurvia, curvia, necurăţia, desfrânarea, închinarea la idoli, vrăjitoria, vrăjbile, certurile, zavistiile, mâniile, neînţelegerile, dezbinările, certurile de partide, pizmele, uciderile, beţiile, îmbuibările, şi alte lucruri asemănătoare cu acestea. Vă spun mai dinainte, cum am mai spus, că cei ce fac astfel de lucruri, nu vor moşteni Împărăţia lui Dumnezeu. (Galateni 5:19-21)

Consumul vinului este un subiect din categoria „păreri îndoielnice”

În capitolul 14 al Epistolei către Romani, Apostolul Pavel abordează despre părerile îndoielnice şi începe aşa:

Primiţi bine pe cel slab în credinţă, şi nu vă apucaţi la vorbă asupra părerilor îndoielnice. (Romani 14:1)

Ce sunt aceste păreri îndoielnice? Sunt anumite subiecte sau aspecte ale vieţii creştine, cărora Dumnezeu nu le dă tot atâta importanţă cât le dau unii oameni. Unii cred că aceste aspecte sunt decisive în ce priveşte mântuirea noastră, de asta şi le dau aşa mare importanţă. Un lucru este clar, că un creştin matur nu va face multe discuţii, certuri, presiuni pe motive ce ţin de aceste păreri îndoielnice. Printre lucrurile care vin în categoria acestor păreri îndoielnice, în capitolul 14 sunt enumerate anumite mâncări, carnea, respectarea anumitor zile de sărbătoare şi consumarea vinului. Apostolul spune ca să nu judecăm pe nimeni şi nici să dispreţuim din aceste motive, dar în acelaşi timp să ne ferim de discuţii despre aceste subiecte, ştiind că aceste discuţii nu vor aduce zidire, ci mai degrabă pot produce dispreţ sau spirit de condamnare. Spre sfârşitul capitolului, Apostolul scrie:

Aşa dar, să urmărim lucrurile, care duc la pacea şi zidirea noastră. Să nu nimiceşti, pentru o mâncare, lucrul lui Dumnezeu. Drept vorbind, toate lucrurile sunt curate. Totuşi, a mânca din ele, când faptul acesta ajunge pentru altul un prilej de cădere, este rău. Bine este să nu mănânci carne, să nu bei vin şi să te fereşti de orice lucru, care poate fi pentru fratele tău un prilej de cădere, de păcătuire sau de slăbire. Încredinţarea pe care o ai, păstrează-o pentru tine, înaintea lui Dumnezeu. Ferice de cel ce nu se osândeşte singur în ce găseşte bine. Dar cine se îndoieşte şi mănâncă, este osândit, pentru că nu mănâncă din încredinţare. Tot ce nu vine din încredinţare, e păcat. (Romani 14:19-23)

De ce oamenii insistă să bei vin cu ei?

Pentru că în cele mai multe cazuri, cei ce fac aşa ştiu că nu bei din motiv de credinţă şi ei doresc să te corupă şi apoi să poată spune la toţi că nu eşti creştin adevărat, că creştinii sunt făţarnici, etc. Tot ce spun ei ca şi motivaţie sunt manipulări. Mă refer la cazuri când ei zic că nu-i respecţi, că nu eşti în rând cu lumea, că nu-i doreşti binele celui care este sărbătorit, etc. De fapt, hai să le privim pe rând. Tocmai pentru că îl respecţi pe cel sărbătorit vii să-l feliciţi la ziua lui, aceasta este dovada cea mai convingătoare că îţi este scump şi drag şi că îi porţi respectul. Cât priveşte a fi în rând cu lumea, dacă nu consumi vin tocmai eşti în rând cu ei, în sensul lor, pentru că aşa cum ei sunt liberi să consume, tot aşa şi tu eşti liber sau liberă să nu consumi. Apoi, aşa cum tu respecţi libertatea lor să bea, trebuie şi ei să te respecte, mai ales că ei ştiu că nu bei din convingerile tale duhovniceşti.

Să vă povestesc un caz care mi s-a întâmplat mie şi soţiei. Eram la o întrunire unde ne-am întâlnit cu colegii de şcoală. Când am mers să stăm la masă, acolo era şi vin, şi rachiu, şi tot felul de alte băuturi alcoolice. Unul din colegi, repede s-a apropiat de mine şi de soţia mea şi cu tot respectul ne-a întrebat cu ce să ne servească oferindu-ne suc, apă minerală şi compot. În timp ce discutam cu oamenii, s-a apropiat un alt coleg, care şi când eram la şcoală se purta fără respect cu alţii, şi ne-a întins câte un pahar cu vin. Noi i-am mulţumit, i-am spus că nu bem, iar el a început să ne convingă şi să insiste că trebuie să bem cu toţi. A spus că trebuie să bem, pentru că nu este nimic rău, că nu este păcat, că vinul este sângele Domnului, etc. Atunci i-am spus şi eu lui: „Dragă, cum ai văzut, eu nu ţi-am spus nimic de faptul că tu bei vin şi deja eşti beat, dar dacă vrei, eu pot să-ţi fac o predică mult mai convingătoare că beţia este destrăbălare.” A tăcut şi nu a mai zis nimic.

Dumnezeu să ne ajute pe fiecare să ne purtăm cu înţelepciune în fiecare situaţie a vieţii şi să nu dăm nici un prilej oamenilor ca să ne vorbească de rău şi ca diavolul să aibă un câştig de la noi.