Care este diferența între curvie și preacurvie?

0
10104

Întrebare:

Cum citiți versetul din Matei 19: “Eu, însă, vă spun că oricine îşi lasă nevasta, afară de pricină de  curvie, şi ia pe alta de nevastă preacurveşte; şi cine ia de nevastă pe cea lăsată de bărbat preacurveşte.”? Mă pune pe gânduri folosirea cuvintelor „curvie” și apoi „preacurvie” în aceeași frază. Se referă, deci, Domnul aici la:

– situația în care soția nu e gasită virgină (deci a curvit)?

– situația în care soția preacurvește (deci relații extraconjugale)?

– ambele?

Pentru că despre bărbatul care își lasă soția fără această pricină se spune clar “preacurvește” și nu “curvește”. Cum e în textul grecesc?

Textul din Matei 19:9 este scris astfel:

λέγω δὲ ὑμῖν ὅτι ὃς ἂν ἀπολύσῃ τὴν γυναῖκα αὐτοῦ μὴ ἐπὶ πορνείᾳ καὶ γαμήσῃἄλλην μοιχᾶται. 

Am scos în evidență cuvintele care în română sunt traduse cu “curvie” și “preacurvie” și în continuare voi da definiția acestor cuvinte.

Curvie – πορνείᾳ (PORNEIA) – orice fel de relații sexuale nelegitime, desfrâu, prostituție.

Preacurvie – μοιχᾶται (MOIHATAI) – a călca legământul căsătoriei prin relații sexuale cu altă persoană decât soțul sau soția, a nu fi credincioasă soțului, a ademeni și întreține relații sexuale cu soția altuia.

Textul se referă în aceeași măsură și bărbaților și femeilor. Cuvântul „curvie” (PORNEIA) cum am spus, se referă la orice fel de relații sexuale și deci, se referă și la relațiile sexuale înainte de căsătorie care, conform acestui verset, sunt pricină de divorț pentru celălalt partener. De aceea, înainte de a merge în căsătorie, cei ce vor să intre în acest legământ trebuie să-și deschidă inima și să-și mărturisească păcatele unul altuia. Dacă curvia s-a întâmplat înainte de a intra în Noul Legământ,  trebuie să se ierte unul pe altul așa cum i-a iertat Hristos și să se accepte unul pe altul ca și făpturi noi. Dacă, însă, băiatul sau fata nu se văd în stare să-l ierte și să-l accepte pe celălalt cu acest păcat în spate sau are temeri că se poate repeta un astfel de comportament în viitor, sau nu știu ce alte motive, mai bine este să nu meargă într-o astfel de căsătorie. Iar dacă iartă totul și merg în căsătorie, atunci iertat să fie, să nu-și mai amintească unul altuia de păcatele din trecut și să ia aminte bine la Cuvântul lui Dumnezeu, care spune:

Căsătoria să fie ținută în toată cinstea, și patul să fie nespurcat, căci Dumnezeu va judeca pe curvari și pe preacurvari. (Evrei 13:4)

Să ia aminte bine la aceste cuvinte și toți cei necăsătoriți ca să se păstreze curați și nepătați.